Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Biz & Buzz Digital Marketing

Digitale Marketing

Onder deze paraplu vallen al je on-line marketing activiteiten. De hefboom voor je bedrijf via digitale kanalen zoals Google, social media, e-mail en je websites die je verbinden met je klanten en prospects. Van je website tot je on-line activiteiten zoals Google Adwords, e-mail marketing, on-line brochures en verder. Er is een oneindig spectrum van mogeijkheden en tactieken die je kunt overwegen. De beste digitale marketeers hebben een helder beeld over hoe ieder onderdeel kan bijdragen aan je doelstellingen.

Inbound marketing

Dit gaat over het gebruiken van marketing tactieken om potentiële klanten naar je toe te brengen anders dan dat je veel inspanningen moet doen om hun aandacht naar je toe te trekken. “Sharing is caring”;  inbound marketing  gaat over het maken en delen van content, van waardevolle informatie met de wereld om je heen.  Door content te creëren die specifiek is afgestemd op jouw ideale klant kun je met inbound marketing gekwalificeerde prospects aantrekken naar jouw bedrijf die telkens weer terug komen voor meer.

Content marketing

Dit is de marketing programmering die zich richt op het creëren, publiceren, en distribueren van waardevolle informatie naar je doelgroepen om daarmee nieuwe klanten aan te trekken.

Customer journey

Dit is het proces waar klanten doorheen gaan waarbij ze bekend worden met jouw bedrijf, je bedrijf vergelijken met andere aanbiedingen, hun keuze maken en een nieuw product of dienst van jou kopen. De reis is een driestaps proces:

  1. De bekendheids fase; De prospect realiseert zich dat hij een probleem heeft.
  2. De Overwegingsfase: De prospect definiëert zijn probleem en zet de zijn zaken op een rijtje waarmee hij die op kan lossen
  3. De beslissingsfase: De prospect bepaalt zijn keuze.

Buyer Persona’s

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Je wil je producten of diensten toch aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Toch moet je je doelgroep heel specifiek omschrijven. Dat doe je in de vorm van je ideale klant; een buyer persona. Wil je weten hoe je die beschrijft: Klik dan hier!

SEO.

Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je klanten je vinden wanneer ze naar je op zoek zijn is door er voor te zorgen dat je hoog scoort in Google op de vragen of problemen die zij stellen. Dat doe je door je website te optimaliseren voor SEO. Het optimaliseren van je website is dé manier om je rangschikking te verbeteren wanneer mensen naar je zoeken op zoekwoorden uit jouw branche. Google is goed voor 90% van alle zoekopdrachten, dus als je direct naar de bron wil lees dan hun SEO gids om de indexering van je eigen website te helpen verhogen. Dit gebeurt ‘automatisch’ omdat Google’s ‘spinnen’ continue het web afspeuren, categoriseren en alle webcontent rangschikken ten opzichte van een veelheid van factoren. Als je kijkt naar de content op je website zorg er dan voor dat je:

  • Relevant bent; update je website regelmatig en gebruik de zoektermen waar mensen naar zoeken om jouw product of dienst zichtbaar te maken.
  • Gemakkelijk te lezen; gebruik geen beeldmateriaal als heading. Zorg ervoor dat je beschrjivings tags voor foto’s of  video’s duidelijk zijn.
  • Geloofwaardig; als een andere website naar jou linked dan is dat een voorkeur stem voor jou. Dus als anderen jouw expertise erkennen dan zal dat zeker helpen.

Google Adwords

Als je een goeie website hebt dan zal hij organisch al hoger in Google komen. Maar je kunt makkelijk bovenaan komen als je Google Adwords gebruikt en die linked met de juiste zoekwoorden voor jouw merk. Om een advertentie bovenaan in Google te krijgen is als het winnen van een geautomatiseerde loterij die rekening houdt met de prijs die je voor een click op jouw advertentie; jouw zoekwoord, wil betalen. Ook de kwaliteit van je website op basis van de SEO principes speelt daarbij een rol.

“Het hebben van een fantastische website helpt om organisch al hoger in Google te komen”.

“Je hebt één zin om de aandacht te trekken van de bezoeker en om hem te laten clicken op jouw link in een zee van look-a-like-links”.

AAN DE SLAG

Je kunt via Google Adwords een advertentie maken en on-line hebben in een paar minuten. Vind uit op welke zoekwoorden jouw ideale klant zoekt. Die kun je bijvoorbeeld testen op Ubersuggest via Neilpatel.com. Begin met een specifieke beschrijving van je product of dienst die je verkoopt en vermeld de locatie van waaruit je werkt om de juiste kopers aan te trekken. In plaats van ‘Wol’ (dat is te breed) kies je voor ‘Handgemaakte angora truien, Utrecht’. Schrijf je advertentie met in gedachten; “Wie is mijn ideale klant?” Je hebt maar één zinnetje om de aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat je ze laat clicken op jouw link in een zee van look-a-like-links. Bepaal jouw maximale dagelijkse budget. Bedenk je dat de populaire zoekwoorden duurder zijn, omdat ook andere bedrijven daar op bieden, dan de minder gebruikte termen. Als een advertentie onvoldoende bezoekers naar je website brengt, herschrijf dan de tekst.

Social Media Posts

Het hebben van een grote groep volgers op social media is al bijna een voorwaarde voor deze. Als je nu al briljante content schrijft die laat zien waar jouw merk over gaat dan is het betalen om je blogs te promoten de kans om bij die mensen te verschijnen die jou nog niet volgen.

Je kunt je doelgroep bereiken via:

  • Facebook:  sociaal netwerk voor delen berichten foto’s en video’s. Mogelijkheden voor het maken van groepen en sturen voorgestelde berichten aan gerichte doelgroepen.
  • Twitter: Korte berichtjes tot 280 tekens. Elkaar volgen en reageren.
  • LinkedIn: In contact komen met anderen via elkaars netwerk
  • You Tube: Video is hot. Één van de grootste zoekmachines.
  • Instagram: Uitwisselen van foto’s en video’s tot 60sec.

“Betalen om je blogs te promoten kan je blogs in de nieuwsfeed brengen van mensen die jou nog niet volgen.”

“Kies het Social Media platform waar jouw ‘Buyer personas’s’ zijn en optimaliseer en test altijd je content,”

AAN DE SLAG

  • Kies een social medium waar jouw ‘Buyer Persona’s’ zich bevinden en optimaliseer en test altijd je content.
  • Je kunt een blog schrijven over een nieuw product of dienst of noem het eenvoudig weg om bezoekers naar je website te halen.
  • Doe een test.

Test je aanbieding of call to action eerst uit via een gewone blog en zie welke stijl en woorden de meeste likes, shares of commentaar krijgen.

  • Start met eenvoudige beeld of video posts en hou bij hoeveel clicks of volgers je krijgt voordat je overstapt naar meer complexe en duurdere formats zoals beeld carousels of canvas advertenties.
Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!