Wat is uw eerste zet na de crisis? Boek hier een zoomsessie!

Content Marketing

Content marketing is een effectieve methode om bekendheid bij je doelgroep en het imago van je bedrijf op te bouwen. Een goede strategie is die van ‘Thought Leadership’, Daarbij claim je alle expertise in jouw vakgebied. Als je herkend wordt als leidend dan kun je ook de markt naar je toe te trekken. Maar hoe doe je dat” Waar begin je met Contentmarketing?

Hoe vertel jij het verhaal over jouw bedrijf?

Veel B2B bedrijven zijn veel te bescheiden. Ze werken zo hard aan het opbouwen van hun marktpositie, aan het verbeteren van hun bedrijf, aan innovaties, dat ze vergeten hun verhaal te vertellen. Want als het er op aankomt heeft ieder bedrijf zijn eigen verhaal. Een verhaal dat het waard is om gedeeld te worden. De uitdaging is om uit te vinden hoe je dat verhaal kunt delen op een manier die aansluit bij de behoeften en prioriteiten van jouw prospects en klanten. Het gaat erom het verhaal zo aantrekkelijk te maken dat het de perceptie van waarde en urgentie verhoogt, wat resulteert in meer gekwalificeerde leads en een sneller besluitvormingsproces.

B2B-marketeers worden geconfronteerd met een steeds complexere mix van kanalen en vaardigheden die nodig zijn om een ​​Content- en Inbound Marketing-strategie te creëren die, wanneer goed uitgevoerd, resulteert in kwantificeerbaar bewijs voor een gezonde ROI op de gedane investeringen. Terwijl meer dan 90% van de B2B-marketeers in content investeren als onderdeel van hun marketingmix, is Contentmarketing meer dan alleen het creëren van content waar uw kopers om geven.

Het eerste wat jouw inhoud moet doen is aandacht trekken, vervolgens betrokkenheid creëren en mensen aan het praten en delen krijgen om hun probleem op te lossen. Zodra je dat doet, dan kun je de bijdrage aan je ROI kwantificeren.

Positionering is de basis voor een grotere effectiviteit.

Positionering is de plaats die je in het brein van je potentiële kopers weet te krijgen. Het is de kunst om jouw onderscheidende waarde te delen op een manier die resoneert met jouw kopers.  Die hen bijna dwingt om betrokken te raken bij jouw bedrijf,  om vertrouwen op te bouwen, waardoor je het beslissingsproces versnelt en je prospect bij jou gaat kopen. Bij positionering draait alles om dé onderscheidende waarde van jouw bedrijf.

Je onderscheidende waarde: Dat is de kruising van de sterke punten van jouw bedrijf met de behoeften van de klant.

Kijk bijvoorbeeld nog maar eens hoe Volvo dat deed in de jaren 70.  Bij Volvo ging hun positionering over veiligheid. Ook nu staan ze nog steeds bekend om hun veiligheid, maar hebben ze daar ander waardes aan toe weten te voegen; design, social responsibility, duurzaamheid, etc.  Apple staat bekend om het intuïtief gebruik van hun apparaten; ze zijn allemaal makkelijk te gebruiken. Google is synoniem voor zoekopdrachten. Kortom; je hoeft het merk maar te noemen en er gaat een lampje in je brein branden waar het voor staat. Heb je dat lampje voor jouw bedrijf al gevonden?

Om dat lampje over jouw bedrijf bij jouw prospects te laten branden is het van belang voor bedrijven om blijvend content te creëren die een ​​bron is voor consistente branding en waardevolle berichten binnen én buiten de organisatie.

Boek nu je inspiratie sessie!

Waar staat jouw bedrijf om bekend? Wat is jouw positionering?

Zet jouw onderscheidende waarden centraal in jouw contentplannen. De onderwerpen rond het epicentrum zijn de pijnpunten, de uitdagingen, die je prospect, je Buyer Persona, heeft en die jij kunt oplossen.   

Je bedrijfspositionering is het draaipunt. Bouw verhalen die relevant zijn voor je Buyer Persona’s, die keer op keer je waarde onderbouwen.  Werk aan verhalen die belangrijk zijn voor de koper en tegelijkertijd de waarden overbrengen waar jouw merk voor staat.  Op deze manier zijn verhalen een verhaal bedoeld om te informeren, te onderwijzen of te vermaken. Verhalen kunnen gaan over elk van de verschillende waarden en hoe problemen worden opgelost.

“Een verhaal geeft mensen voldoende ruimte om zelf te denken”

Door merk- en klantenbelangen op elkaar af te stemmen, moet je van begin tot eind over je verhaal nadenken. Je moet uitzoeken hoe jouw onderscheidende waarde op elk punt in het verhaal speelt. Gebruik objectieve informatie om jouw product of dienst in een heldere context te brengen. Maar wees ook niet te benauwd om in te spelen op emoties die er bij je klanten kunnen spelen.  Wat gebeurt er als ze hun beslissing te lang uitstellen? Raken ze dan achterop? Missen ze leads? Verliezen ze hun concurrentiepositie? Denk vooruit en ontdek de gaten in jouw verhaal om op bezwaren te anticiperen.

De 3 Hoofdrolspelers in je verhalen:

1. De Held: Bedenk je: De koper moet altijd de held zijn in jouw verhalen.

2. De Boef:  Alles wat in de weg staat om het probleem op te lossen is ‘De Boef’.

3. De Mentor:  Een personage dat de held leert de boef te overwinnen

Het is belangrijk om de juiste structuur te gebruiken voor het vertellen van je verhalen in B2B-marketing. Wanneer je begint met het opstellen van een verhaal, begin dan met een algemeenheid, een probleem dat door veel van je prospects wordt onderkend.  Wat kan er mis gaan? Waar ligt de uitdaging van je klant om een probleem te overwinnen? Leg uit hoe het probleem door jouw product  of dienst wordt opgelost en laat je prospect zelf de conclusie trekken dat dat voor hem de juiste oplossing is.

Denk na over hoe je je argumentatie zou gebruiken in een persoonlijk gesprek. Luister naar klanten wat de bezwaren kunnen zijn. Wat zijn de tegenwerpingen die jouw prospect zou kunnen gebruiken. Waar ligt z’n huivering of angst om jouw product niet te kopen? Dit helpt je bij het beantwoorden of tegengaan van bezwaren in jouw verhaal. Het zal je helpen om te anticiperen op wat er komt.

Mensen zijn inherent lui om veel te lezen; er komt immers al zo veel op hen af. Bovendien wordt er veel op het mobieltje gelezen. Als ze teveel hindernissen in het verhaal tegenkomen dan zullen ze geen volgende stappen zetten en een poging ondernemen om zaken met je te willen doen. Verwijder de hindernissen in de verhalen die je vertelt.

Zorg ervoor dat je de punten voor jouw prospects verbindt. Ze zullen het niet zelf doen. Je hoeft je verhaal over jouw bedrijf niet te veranderen als het nog steeds klopt.  Misschien moeten sommige aspecten worden vernieuwd, maar je hoeft niet telkens weer nieuwe inhoud te maken. Denk eerder na over hoe je meer gebruik kunt maken van de verhalen die je al hebt. Zolang het probleem van je klant blijft bestaan, is jouw verhaal actueel. Maar is je bedrijf op wezenlijke punten veranderd? Zorg dan dat je je verhaal aanpast. Anders blijven je prospects teveel in het verleden hangen en krijg je niet de kansen die je verdiend!

Een ander ding om op te letten is de consistentie van het verhaal. Blijf consistent in alle verschillende media waarmee je je doelgroepen bereikt. Dus vertel niet in het ene medium het ene verhaal en in het andere een ander. Dat verwart waar je voor staat.

De 6 meest gemaakte fouten in B2B Storytelling

Te veel over JOU!

Het verhaal niet serialiseren

Het verhaal niet via verschillende kanalen vertellen

De verkeerde “problemen” aanpakken

Vergeten van conflicten

Over jouw bedrijf spreken in de 3e persoon

Effectieve B2B-contentmarketing is meer dan het inleven in de interesses en behoeften van kopers. Contentcreatie en marketinginspanningen moeten inspelen op de behoeften van de prospect. Ze moeten relevant zijn voor de problemen die ze proberen op te lossen. Het beheren van contentcreatie in een dergelijke omgeving kun je bereiken door verhalen te vertellen en merkpositionering te ontwikkelen waar jouw bedrijf voor staat. Om een duidelijke waarde te articuleren; hoe jouw oplossingen voldoen aan de behoeften van de koper.

Wil je ook weten hoe je storytelling gebruikt om je bekendheid te vergroten, de betrokkenheid van je prospects bij jouw bedrijf te verbeteren en je het besluitvormingsproces van je prospects kunt versnellen? Neem dan gerust contact op voor een inspirerend gesprek.

Boek nu je inspiratie sessie!

Maak een Contentmarketingplan!

De basis van goeie Contentmarketing is een duidelijk vooropgezet plan. Start met de basics: bepaal je doelen,  je belangrijkste doelgroepen je “buter Persona’s’; je ideale klant en manieren om je Buyer Persona’s te bereiken en natuurlijk te converteren tot klant!

Het maken van een bruikbare contentmarketingstrategie is vooral een gewoonte.  Zoals met alle gewoonten is deze makkelijker uit te voeren als hij eenvoudig, effectief en makkelijk is.

Je basisstrategie voor Contentmarketing bevat een paar essentiële onderdelen:

1. Identificeer je doelstellingen die de resultaten van je bedrijf bepalen. In termen van omzet, aantallen nieuwe klanten en winstgevendheid.

2. Bepaal hoe je die doelstellingen kunt te bereiken. Welke acties moet je ondernemen.

3. Vind de klantgroepen die jouw product of dienst willen afnemen.

4. Maak inhoudelijke content die jouw doelgroep aanspreekt en motiveert om contact met je op te nemen.  

5. Promoot die inhoud bij je klantgroepen.

6. Evalueer hoe je content het deed. Werd het gelezen? Nam men contact met je op?

Bedenk je: Het maken van kwalitatief goede Content kost tijd. Contentmarketing is niet voor de ongeduldigen of voor hen die geen tijd hebben. De realiteit is dat je minimaal drie tot zes maanden nodig hebt voordat je enige effecten ziet met social media. Blogs kunnen zelfs nog langer duren. En je zult er wekelijks tijd in moeten stoppen.

Maak het jezelf makkelijk!

Automatiseer, beheer en besteed het maken van kwaliteitsvolle content uit. Je kunt je contentmarketing eenvoudiger maken door ervoor te zorgen dat het niet tijdrovend wordt. Kijk naar wat je kunt automatiseren of uitbesteden. De meeste marketeers staan ​​onder hoge tijdsdruk en eigenaren van kleine of middelgrote bedrijven staan dat ​​nog meer! Met een Marketing Automation systeem als Hubspot kun je je het zelf makkelijk maken doordat die automatisch op het door jou aangegeven tijdstip via al je social media zorgt voor de verspreiding van je content. En het bovendien automatisch mailt aan al je relaties.

De 7 stappen naar een succesvolle Contentmarketing Strategie.

Stap 1. Stel je zelf de eerste vraag: Wat is je doel?

Wat wil je met je content bereiken?  Zeg niet alleen “meer business”. Maar wees specifieker en maak het meetbaar. Kies een doelstelling die direct van invloed is op je bedrijfsresultaten. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil 30 nieuwe leads per maand.
  • Of  5.000 e-mailabonnees.
  • Hoeveel websiteverkeer wil je hebben?
  • Hoeveel likes op Facebook?
  • Meer eerste bestellingen?

Welke van die doelstellingen hebben de grootste impact op je omzet? Het aantal leads? Waarom?

Hoewel Social Media je kunnen helpen bij het opbouwen van je doelgroepaantallen, doen ze niet veel om bij te dragen aan de financiële resultaten van je bedrijf. Je kunt ze echter wel gebruiken om je zoektocht naar nieuwe leads te ondersteunen.

Hier is hoe:

• Met de bezoekers van je website en Facebook-likes kun je e-mailabonnees genereren.

• De e-mailabonnees, met wie je rechtstreeks en regelmatig kunt communiceren, kun je leads genereren.

• De leads kun je blijven voeden met de informatie waarmee ze hun beslissing voor jou kunnen maken. Zo maak je orders die je werkelijke bedrijfsinkomsten opleveren.

Stap 2. Bepaal welke acties je nodig hebt!

Misschien heeft je doelstelling niets te maken met leads. Misschien verdien je het meest aan terugkerende klanten of bezoekers van een webinar. Zolang ze invloed hebben op je cashflow, ben je goed bezig. Als je echter niet zeker weet wat het meest direct in kwantificeerbare business gaat omzetten, moet je daar achter komen. Begin niet met het maken van inhoud zonder deze informatie. Je moet je conversies kennen – de triggers waardoor mensen op uw berichten reageren. Zonder dit te weten, gooi je in feite dingen tegen een muur en hoop je dat er iets blijft hangen. Er is nog een reden waarom u de belangrijkste conversies voor je contentmarketing wilt vinden: rendement op investering (ROI). Zodra je weet waarvoor je jouw contentmarketingstrategie wilt bouwen, dan heb je een directe manier om je ROI te verankeren. Bepaal een waarde voor deze conversies. Bijvoorbeeld: elke lead die je via contentmarketing hebt gekregen, is mogelijk € 35 waard. Misschien is elke abonnee € 10 waard. Tel hoe je maar wilt. Daarmee bouw je het model om de ROI voor je contentmarketing bij te houden. Dat verdubbelt zo ongeveer je kansen op succes.

Stap 3. Bepaal je doelgroepen, je Buyer Persona’s: wie wil je bereiken?

De volgende belangrijke stap is natuurlijk om je goed in te beelden voor welk publiek je deze contentmarketing wilt maken.

• Wie is de ideale doelgroep voor uw inhoud? (Dit zijn de mensen die het meest waarschijnlijk klanten zullen kopen of worden.)

• Wat wil dit ideale publiek weten?

• Welke sociale media platforms gebruiken ze?

• Welke beïnvloeders kunnen je helpen dit publiek te bereiken?

• Wat voor soort toon zou het beste werken voor marketing aan dit publiek? Serieus? Speels? Met humor?

• Op welke andere verkooppunten, zoals blogs of belangrijke publicaties zowel on- als off-line, kunt je je inhoud promoten?

Zonder een publiek dat interesse heeft in jouw product of dienst, doet de inhoud er niet echt toe. Ken de prioriteiten van je doelgroep terwijl je plant. Focus op wat ze willen weten, niet op wat je hen wilt vertellen. Het definiëren van je doelgroep is zo belangrijk dat veel marketeers hun doelgroep opsplitsen in ‘Buyer persona’s. Elk Buyer persona’ heeft unieke demografische gegevens, overtuigingen en behoeften die betrekking hebben op jouw bedrijf. Een makelaar in onroerend goed kan bijvoorbeeld persona’s hebben voor kopers van een huis, waaronder alleenstaande vrouwen, alleenstaande mannen, echtparen en echtparen met kinderen.  Je gaat inhoud maken voor elk van deze persona’s en voor elke stap die ze zetten op hun ‘kopersreis’. Er zijn meestal ten minste drie fasen van de reis van een koper, dus als je drie personatypes hebt, betekent dat je ten minste één stuk hoogwaardige inhoud nodig hebt voor elke fase van alle drie persona’s. Dat zijn minimaal negen stukken inhoud.  Hier is hoe we die reis met ons echtpaar met kinderen persona uit het onroerend goed voorbeeld in kaart konden brengen:

Buyer Persona Fase 1:
Bekendheid
Fase 2: Besluit-
vorming
Fase 3: Beslissing
Getrouwd
stel met kinderen
Deel een nieuws bericht over de
beste scholen.
Deel berichten over huizen in de buurt van die
scholen
Deel testimonials van anderen die een huis in die
buurt hebben
gekocht via jou.


Er is nog een laatste belangrijk ding wat je moet weten over je Buyer Persona’s: waar consumeren ze hun inhoud meestal? 

• Kijken ze veel op You-Tube, Facebook of Instagram?

• Zijn het LinkedIn-professionals?

• Lezen ze hun E-mail op hun mobiele telefoon?

Stap 4. Maak inhoud speciaal voor jouw klantengroepen!

Nu je weet welke acties je wilt dat potentiële klanten ondernemen, wie ze zijn en waar ze jouw inhoud meestal vinden of consumeren, kunt je relevante inhoudsvolle berichten maken. Focus eerst op wat nuttig is voor je doelgroep. Wat maakt jouw product of dienst relevant? Bedenk 50 verschillende inhoudsideeën die zeer nuttig zouden zijn. Wanneer je de lijst met 50 items hebt, kun je deze terug brengen naar minstens de helft. Knip de moeilijkst te maken, de minst bruikbare, de slechtste ideeën er uit. Zet je in om de content te maken die de schifting overleefd heeft. Een belangrijk geheim voor het maken van content: maak nooit een deel van de inhoud en gebruik deze slechts eenmaal. Elk stuk inhoud dat je maakt, kan worden hergebruikt en gerecycled. Als voorbeeld kan elk blogbericht:

• Inhoud worden voor een e-mail.

• Herschreven worden in een gedeelte van een e-boek.

• Onderverdeeld in 10-15 verschillende tweets en posts op sociale media.

• Maak er een video van op You-Tube of Instagram.

• Opnieuw worden gepost op een geschikte professionele site (zoals LinkedIn). Nadat dat is gedaan, is het tijd om te promoten.

Stap 5. Promoot je inhoud naar je belangrijkste klantengroepen!

Dit is natuurlijk net zo belangrijk als de planning en creatie van je inhoud. Besteed minstens evenveel tijd aan het promoten van elk stuk Content als aan het maken ervan. Promotie omvat:

• Je content delen op sociale media. Of via (vak)bladen bijvoorbeeld!

• Bereik belangrijke beïnvloeders.

• Optimaliseer je inhoud voor Google.

Promotie is belangrijk in Contentmarketing. Helaas is dit waarschijnlijk het meest over het hoofd gezien onderdeel van een strategie. Het is ook de meest voorkomende reden waarom contentmarketing mislukt.
E-mails, posts op sociale media, tweets en SEO zijn goede organische manieren om je inhoud te promoten, maar je moet ook overwegen om betaalde opties zoals voorgestelde  berichten en advertenties aan de mix toe te voegen. Betaalde promotie is een geweldige manier om uw inhoud zichtbaar te maken voor tijdgevoelige of zeer specifieke doelgroepgroepen.

Stap 6. Evalueer je strategie: hoe heb je het gedaan?

Het is van belang om evaluatie vanaf het begin in te bakken in je doelstellingen. Je analyses sluiten de cirkel van uw Contentmarketingstrategie. Raadpleeg je analyses en je statistieken en koppel dan terug naar het begin van je strategie. Stel jezelf een paar vragen:

• Hebt je je doelstellingen bereikt?

• Waren je conversieacties effectief of moet je ze een beetje aanpassen?

• Had jouw content de juiste berichten voor jouw publiek?

• Heeft je publiek op jouw inhoud gereageerd?

Zodra je je antwoorden hebt, ga dan terug naar je strategie en breng de nodige wijzigingen aan. Je strategie is een levend document dat steeds opnieuw zal worden herzien.

Stap 7. Schrijf je Contentmarketingstrategie op!

Je hebt twee keer zoveel kans om effectief te zijn met je contentmarketing als je een op geschreven strategie hebt. Volgens een onderzoek uit 2015, uitgevoerd door het Content Marketing Instituut, zei 35 procent van de business-to-business marketeers dat ze een gedocumenteerde contentmarketingstrategie hadden, terwijl 48 procent zei dat ze een strategie hadden, maar dit niet hebben opgeschreven. Zestig procent van de bedrijven met een geschreven strategie beoordeelde hun contentmarketing als zeer effectief; slechts 32 procent van degenen die het niet hebben opgeschreven, zei hetzelfde. Conclusie Een contentmarketingplan hoeft niet ingewikkeld te zijn. Laat je niet intimideren door het grote aantal boeken.  Het meeste wat je moet leren over contentmarketing is vooral door het te doen!

Wil je zelf eens zien hoe een succesvolle Contentmarketingstrategie werkt in de praktijk? Neem dan hier vrijblijvend contact met me op.  Dan laat ik je zien hoe je je Contentmarkting strategie kunt implementeren, automatiseren en evalueren.

Wat is uw eerste zet na de crisis? Boek hier een zoomsessie!