Corona toont aan: investeren in je merk loont!
Positionering en branding zijn het ‘Ying’ en ‘Yang’ van je merk. Positionering is de logica achter je merk, de reden waarom klanten voor jou moeten kiezen. Branding is de emotionele lading die je merk z’n sterke positie in het brein van je klant laat krijgen.
Recent is weer de lijst met 100 sterkste merken gepubliceerd. Met Amazon.com als de onbetwiste lijstaanvoerder. En verder vooral tech bedrijven in de top 10 zoals Apple, Microsoft, Google en ook Alibaba. Juist die merken zijn in het afgelopen coronajaar met zo’n 10% in merkwaarde gegroeid. Samen zijn ze goed voor bijna 40% van de totale merkwaarde binnen de top 100. Alle 100 sterkste merken hebben hun waarde met een kleine 6% zien toenemen en zijn nu samen zo’n 5 biljoen waard.
Het laat zien dat sterke merken ook in tijden van onstuimige tijden niet alleen overeind blijven maar het ook nog eens beter doen dan anderen. Kennelijk zijn ze bakens in de woeste zee waar de onzekere consument zich graag aan vast klampt. Dus investeren in je merk loont!
Het bereiken van een sterke merkpositie is uiteraard niet iets dat je even snel doet. Dat is een proces van jaren op consequente en creatieve manier bouwen aan je merk. De top 100 heeft aangetoond dat innovatie en creativiteit belangrijk is. Dat geldt niet alleen voor de topbedrijven maar net zo goed voor kleinere of middelgrote bedrijven. Dat begint bij het vinden van die sterke positionering om die vervolgens jarenlang te laden met je branding.
Wat verder nog opvalt? Je had het al verwacht; de online retailers hebben het afgelopen jaar hun merkwaarde het hardst zien groeien. Met zo’n 21%. Maar de vraag is of ze dat vol gaan houden. Ik zag deze week het bericht van PostNL al voorbij komen: de groei van het aantal pakketjes neemt af. De winkels zijn weer open. We gaan er massaal weer op uit om gezellig fysiek te shoppen. Dus ook wat dat betreft geldt nog steeds; ‘Ride the waves of change’. Blijf inspelen op veranderende omstandigheden. En bouw vooral aan een sterk merk.
#positionering, #branding, #kwalitatiefb2bmarktonderzoek, #klanttevredenheidsonderzoek, #customerjourney, #strategischerelaties, #businessdevelopment.