Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

De 11 Socialmedia essentials die ieder B2B bedrijf moet weten.

Ook B2B bedrijven zien een verschuiving in hoe doelgroepen zich oriënteren, informatie verzamelen en zelfs kopen, via social media. Volgens een Amerikaans onderzoek vergaren 55% van de B2B-kopers inmiddels hun informatie met behulp van sociale netwerken. Uit een onderzoek van Forbes blijkt dat 78% van de respondenten zegt dat hun aankoopbeslissingen worden beïnvloed door de sociale media-berichten van een bedrijf. Social Media bieden een actueel platform waar mensen informatie kunnen delen, producten kunnen onderzoeken, weloverwogen beslissingen kunnen nemen en hun eigen conclusies kunnen trekken.

Of je er nu klaar voor bent of niet, sociale media worden de Wikipedia voor je kopers, waar zij informatie over jouw merk kunnen vinden via hun eigen netwerk. Kijk maar eens hoe je tijdens de verschillende fases van de klantreis op sociale media met jouw kopers kunt communiceren:

1. DE VELE ROLLEN VAN SOCIALE MEDIA

Het is belangrijk om je te realiseren dat betrokkenheid bij jouw merk niet noodzakelijkerwijs begint of eindigt met de aankoop. Ook jouw doelgroep zoekt steeds vaker via sociale media naar informatie die hen door elke fase van de reis van de klant leidt. Bij de oriëntatie, het verder zoeken naar informatie en het nemen van de aankoopbeslissing. De karakters van de Social Media verschillen. Zo is Facebook meer een ‘Social’ medium, LinkedIn meer een zakelijke omgeving, Op Instagram vind je voorl mooie foto’s en originele video’s, is You-Tube een’ video only ‘ kanaal etc. 

2. DE FUNCTIE VAN SOCIAL MEDIA

Social media helpt jouw ​​doelgroep:

Op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en nieuwe producten en diensten.

Ervaringen met producten en merken te delen: 61% van de consumenten zegt hun vrienden te vertellen over hun goede ervaringen.

Meer informatie over een merk, product of bedrijf in te winnen en te leren van anderen over hun aankopen.

Te zien waar anderen enthousiast over zijn of over praten. 71% van de consumenten geeft aan een artikel kopen op basis van verwijzingen via sociale media. Kopers willen bevestiging dat ze de juiste keuze maken, dus de beoordeling van iemand op sociale media heeft invloed op het zoekgedrag van iemand anders. Beoordelingen en referenties van derden kan de beslissing van kopers enorm stimuleren.

Merken die de beste klantervaring en service bieden, krijgen ook de meeste referenties. Besef je van tevoren dat alleen merken die een 9 of een 10 scoren ook aan anderen worden aanbevolen. Dus een ‘achtje’ halen is niet voldoende!

3. BETREK JOUW DOELGROEP BIJ HUN KLANTREIS.

Er is een unieke kans voor marketeers om in te spelen op de behoeften van hun kopers via sociale media door in elke fase van de klantreis de juiste informatie of educatie over een onderwerp te geven, of dat laatste duwtje om de aankoop beslissing te nemen. Een succesvol marketingplan voor sociale media bevat een strategie voor het ontwikkelen van langdurige relaties. Dus bedenk hoe je niet alleen nieuwe klanten kan werven, maar ook welke stappen je neemt om consistent waarde aan jouw klanten te bieden.

4. KEN JE KLANT!

Bedenk dat je op sociale media feitelijk in gesprek bent met jouw kopers. Daarom is het van cruciaal belang om je publiek te kennen! Wanneer je een bericht plaatst, weet dan goed wie je volgers zijn en wat ze interessant vinden. Stel dat jouw bedrijf een toonaangevende vermogensbeheerder is. Dan zullen je volgers waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in berichten over de laatste analyses van de financiële markten, de vooruitzichten van de verschillende investerings-categorieën en adviezen wat je op dit moment het beste kunt doen.

5. WEES AUTHENTIEK.

Zorg dat je bij jezelf blijft en wees daar consistent in. Je toon moet écht voelen, niet gedwongen. Als je consequent met jouw doelgroep communiceert alsof je tegen één persoon praat dan zul je persoonlijker overkomen. Denk na over hoe je ‘tone of voice’, zodat je persoonlijk overkomt wanneer je deelneemt aan gesprekken.

6. WEES PERSOONLIJK!

Op social media is iedereen een mens. Dus behandel reacties persoonlijk. Reageer direct op opmerkingen op je tijdlijn. Laat zien dat je luistert en reacties uit je netwerk op prijs stelt. Maak duidelijke omschrijvingen van je Buyer Persona’s (Je ideale klant). En speel daar op in met berichten die hun boeien of bezig houden. LinkedIn is een prima zakelijke omgeving om nieuwe contacte te leggen. Via Social Selling. Maar hou het vooral ‘Social’. Ga niet recht op je doel af maar kijk bij nieuwe contacten vooral wat iemand bezig houdt. En hoe jij daarbij van dienst kan zijn. Nodig altijd uit met een persoonlijk berichtje waarin je uitlegt waarom je contact wil maken.

7. MONITOR WAT ER GEBEURT!

Besteed aandacht aan je doelgroepen via de verschillende sociale media. Voor grotere bedrijven zijn er verschillende tools die je kunt gebruiken om de signalen van social media op te pikken zoals platforms voor social media-beheer of via een systeem als Hubspot. Met deze platforms kun je controleren op merkvermeldingen, hashtags, trefwoorden of woordgroepen. Met sociaal luisteren kun je ook zien wie ‘influencers’ en promotors van je merk zijn.

8. VOLG JE VOORTGANG.

Je kunt op verschillende social media, zoals op LinkedIn en Facebook, heel makkelijk zien hoeveel mensen jouw bericht bekijken. Of op een marketing systeem zoals Hubspot. Daarmee kun je de betrokkenheid bij jouw product of dienst eenvoudig meten. Door in de gaten te houden hoe verschillende social media op jouw berichten resoneren kun je je berichten aanpassen aan je doelgroepen en de media waarop je berichten bekeken worden .

9. KIJK WAT WERKT!

Er zijn een paar manieren om erachter te komen of jouw engagementstrategie werkt:

Platform analyses: vergelijk jouw volgers, likes, reacties, het delen, retweets, opmerkingen, favorieten. Als dat er steeds meer worden dan laat het zien dat je iets goed doet en dat je met succes interesse hebt gewekt voor je merk. Als je een strategie voor sociale media hebt geïmplementeerd en na een paar maanden geen verbetering ziet in deze statistieken, dan is het waarschijnlijk tijd om opnieuw te gaan denken over wat mogelijk wel werkt.

‘Sociaal luisteren’: Kijk goed welke emoties je berichten opleveren. 42% van de mensen zal hun vrienden iets vertellen over een goede klantervaring op sociaal gebied, terwijl 53% over een slechte zal praten. Een goede manier om te meten of je publiek waarde hecht aan je berichten in social media, is om te luisteren naar wat ze zeggen.

Directe interacties: Besteed tijd aan interactie met je volgers en vraag om directe feedback.

“Breng je relatie off-line!”

De enige manier om te zien of het werkt is om je relatie off-line te brengen. Ga een persoonlijk gesprek aan en probeer telefonisch contact te krijgen. Daarin kun je aftasten of jij je prospect behulpzaam kunt zijn bij zijn uitdaging.

10. BEPAAL WIE JE ‘INFLUENCERS’ ZIJN.

Hou goed in de gaten wat de betrokkenheid van ‘Influencers’ is bij jouw bedrijf. Het is enorm belangrijk om te zien wie inhoud deelt niet alleen over jouw bedrijf maar ook over wat relevant is voor jouw bedrijf. Elk onderwerp heeft een niche van influencers die kunnen helpen bij het promoten van jouw merk, product of dienst. Een goede tactiek is om een lijst van zo’n 20-25 influencers te maken. Zorg dat je proactief met hen contact houdt en een relatie op bouwt. Geef hun een reactie of bedankje wanneer zij jouw inhoud delen. Mensen zijn veel meer bereid om jouw inhoud te delen wanneer jij ook die van hen hebt gedeeld. En vergeet niet vooral mens te zijn. Ook Influencers zijn mensen dus als je eenmaal een band met hen hebt opgebouwd, zal de relatie op natuurlijke wijze groeien en hopelijk voor beide partijen interessant zijn.

Of je nu net begint met het betrekken van je doelgroep op sociale media of je op zoek bent naar manieren om jouw relatie met hen te verbeteren. Zet je doelgroep centraal in alles wat je doet. Relaties eindigen niet bij verkoop maar beginnen daar pas. Ook Social Media relaties zijn het waardevolst wanneer beide partijen daar de vruchten van kunnen plukken.

11. SOCIAL MEDIA ZIJN EEN BELANGRIJK ONDERDEEL VAN JE INBOUND MARKETING.

Inbound marketing omvat het hele proces van aantrekken van prospects, hun betrekken bij je bedrijf, de beslissing laten nemen om voor jou te kiezen en het belonen van (trouwe) klanten. Het hele proces van aantrekken van prospects tot het converteren daarvan in tevreden klanten. Tot trouwe supporters van jouw bedrijf. Wil je meer weten over hoe je ‘Inbound Marketing’ en social media in alle facetten kunt toepassen voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met me op voor een gratis adviesgesprek via 0642 170 990. Of vul onderstaand even je gegevens in. Dan kunnen we onze on-line relatie misschien omzetten naar een off-line relatie. Want het is nog steeds lastig om samen on-line een kopje koffie te drinken.

Frank Bouman MM

Biz & Buzz Convincing B2B Marketing

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!