De opvallende opmars van Contentmarketing in 2020.
Het Content Marketing Insitute doet jaarlijks onderzoek naar de toepassing van Content Marketing door B2B bedrijven. Dit jaar alweer voor de 11e keer. En dit keer met een aantal opvallende conclusies en belangrijke verschuivingen in de wijze waarop middel- en grote bedrijven hun doelgroepen bereiken. Ik vat even de belangrijkste conclusies voor je samen.
Kwaliteit van Content is belangrijkst.
De meest succesvolle B2B Marketeers wijten hun succes vooral aan de kwaliteit die hun content biedt; 87%. Ook wijzigingen aan hun website (60%) en wijzigingen in strategie (45%) zijn belangrijke succes factoren. Net als verbeterde search rankings: 27%. Opvallend is dat maar liefst 25% van de marketeers ziet dat het gedrag van hun afnemers is veranderd.
Content is uitdaging voor minst succesvollen.
De Marketeers die het minst succesvol waren zien de creatie van Content als hun grootste uitdaging (63%). Diegenen die hun Content creatie outsourcen zien als belangrijkste uitdaging het vinden van partners met voldoende inhoudelijk onderwerp expertise (69%). Het passen binnen het budget (51%) en het begrijpen/sypathiseren met hun publiek zijn de andere uitdagingen.
“Ons bedrijf heeft meer content nodig, maar slechts weinigen begrijpen onze niche goed genoeg om snel kleine projecten voor ons te kunnen doen”.
Social media spelen belangrijke rol.
De top 3 van content distributiekanalen worden gevormd door Social Media Platforms (89%), e-mail (87%) en blogs op de eigen website (86%).
LinkedIn is het meest gebruikte social media platform door B2B Bedrijven; maar liefst 96% gebruikt het. Twitter en Facebook volgen met 82% en YouTube wordt ook door 62% van de bedrijven ingezet. Opvallend is ook het gebruik van Instagram door 49% van de bedrijven.
Een ander opvallend aspect is de toename van social media advertising. Die steeg in het afgelopen jaar van 60% naar 83%. Daarnaast nam het gebruik van Sea toe van 51% naar 63%. Maar liefst 24% van de bedrijven gaf aan dat ze de switch gemaakt hebben van traditonele betaalde advertenties naar Contentmarketing. Bij de middel- en grote bedrijven was dat zelfs bijna 1/3e : 28%.
De belangrijkste drijfveer daar achter is het creëren van geloofwaardigheid en vertrouwen; de belangrijkste uitdagingen van marketeers op dit moment.
Voor veel marketeers heeft Contentmarketing zich op dit vlak al bewezen. 87% van de marketeers zet contentmarketing in voor het vergroten van de merkbekendheid.
Bouwen aan vertrouwen geldt voor 81%, het onderwijzen van hun doelgroep; 79%, leadgeneratie 75% en het vergroten van loyaliteit van bestaande klanten voor 68%.
Conclusies en aanbevelingen
Eerder dit jaar concludeerden we al dat de effectiviteit van reclame afneemt. Belangrijke oorzaak daarvoor is dat creativiteit in reclame afneemt en ratio de overhand krijgt. Maar juist deze discipline moet het hebben van de kracht van creativiteit. Van opvallen en het mensen aanzetten tot actie. Contentmarketing vult het gat in van vertrouwen en educatie. Van het kunnen vinden van objectieve en betrouwbare informatie. Een behoefte waarin juist in tijden van onzekerheid, afnemende sociale contacten en toenemende aangewezenheid op het internet, behoefte aan is.
Bron: 11th Annual B2B Content Marketing onderzoek van het Content Marketing Institute. Onderzoek onder 1707 respondenten wereldwijd.