Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

De vraag is: wordt je viraal of economisch slachtoffer?

Heb jij ook zo gelachen om al die hilarische foto’s uit China? Mensen doen de meest vreemde dingen om zich te beschermen tegen het Corona virus. Lachen!

Dat Corona virus zou ons toch niet raken. Wat denk je? Wij nuchtere Nederlanders wij laten ons toch niet kisten door zo’n griepje? Onze minister voor ‘Medische zorg en sport’; Bruno Bruins, voorop. Gewoon goed je handen blijven wassen en er is niks aan de hand. Maar inmiddels breidt het virus zich ook hier snel uit. Een dorp verderop is inmiddels de grootste brandhaard van Nederland. En dan komt het toch wel angstig dichtbij. Straks komen er ook nog eens 900 studenten terug van ski-vakantie in Noord Italië. Langzaam slaat het lachen toch wel een beetje om in bezorgdheid. En niet alleen vanwege je gezondheid.

Het FD kopte deze week dat de Rotterdamse haven zich opmaakt voor een Corona-dip. China is de productie-schuur voor de rest van de wereld. De hele Action staat er vol mee. En niet alleen de Action. Ook bij Apple raken de schappen leeg. In de afgelopen weken zijn er 20% minder schepen vertrokken uit China.  In Rotterdam verwacht men zo’n 2 miljoen ton (!) per maand minder aan overslag.  Op een gebruikelijk 13 miljoen ton is dat toch zo’n 15% minder aan goederen. Dat blijft niet bij die ene maand want in China is de productie nog niet op gang gekomen.  Dus dat wordt nog wel even wat erger.  Expeditie bedrijf van Donge en De Roo verwacht in maart en april 60% minder inklaringen bij de Douane. Dat betekent dat de schappen nog wat extra leeg gaan raken.

Wat de ware impact is die het Corona virus op de economie gaat hebben is niet in te schatten. Vluchten worden geschrapt, het boeken van vakanties wordt uitgesteld,  beurzen worden gecancelled en zelfs de verkiezing van de ‘Logistiek manager van het jaar’ is uitgesteld naar November Ik verbaas me dan ook over die (‘Hoofd’) economen van financiële instellingen die zich nog als ‘vadertje Drees’ lijken te gedragen. “Gewoon in aandelen blijven zitten want het gaat allemaal niet zo’n vaart lopen”, lijken ze te zeggen. Het doet me weer even denken aan 2008. De beurzen waren allemaal hoog opgelopen, iedereen was nog euforisch, de bomen groeiden tot in de hemel. Wat kon ons nog gebeuren? In augustus stortte de hele wereld in. De beurzen kregen klappen, banken vielen om, de financiële wereld was in crisis.

Ik was in november van datzelfde jaar op een grote ledenvergadering van, laat ik maar zeggen, een branche organisatie. Ze waren nog helemaal euforisch over het afgelopen jaar. Nog nooit was er zoveel productie geweest en zoveel vraag. Toen ik opmerkte dat het volgend jaar toch wel eens wat minder kon worden, werd ik meewarig aangekeken. Hoe kon ik dat nu denken. Nee vanaf dan zou het alleen maar mooier en beter worden!

In de jaren daarna zakte de productie met 35% in. Net als de vraag. Maar lang bleef men nog hangen in de euforie van de afgelopen jaren. Dat zelfde gevoel bekruipt me nu. Iedereen is nog euforisch. Zelfs nu de AEX al met ruim 12% is teruggevallen. “In de beurskoersen zit alle informatie opgesloten” zo leerde ik ooit van mijn collega’s in de financiële wereld. Dus dat betekent dat er toch wel een enorme dip in de economie verwacht wordt.

In mijn marketing praktijk zie ik heel vaak dat ondernemers de omgevingsfactoren uit het oog verliezen. Ze kijken naar de omzet over het afgelopen jaar, de orderboeken, de kansen in de markt en manieren om de verkoop nog hoger op te stuwen. Met die oogkleppen op wordt gefocussed op groei. Ook als die er niet is. Of omgekeerd; blijven ze in crisisdenken hangen als de crisis al weer lang voorbij is. Mijn advies is dan ook; blijf om je heen kijken en bedenk je wat de betekenis is van alle omgevingsfactoren.

“Denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog!”

Dit oud Neerlandse wijsje blijft van toepassing. Blijf kijken naar wat er in de wereld om je heen gebeurt, anticipeer er op en handel er naar. Zorg in ieder geval dat je je “Early warning systems’ op orde hebt. Kwalitatief B2B Marktonderzoek bijvoorbeeld is er daar een van. Dat voorspelt de vraag naar je producten waardoor je tijdig kunt inspelen op veranderingen in de markt. Dat scheelt je aan het eind van de rit een hoop centen. Dan heb je een stuk minder last van die Corona-dip.

Frank Bouman

Biz & Buzz

Convincing B2B Marketing

P.S. Wil je weten wat de Corona-dip voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact op voor een heldere analyse.

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!