Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Discussie over elektrische auto’s: Sociale Betwetenschap.

Ze buitelden de afgelopen week over elkaar heen die wetenschappers. Om te bewijzen hoeveel je met een elektrische auto moet rijden voordat hij net zo groen is als een benzine auto. Als eerste die Belg die berekende dat je minimaal 700.000 km moet rijden wil de EV net zo CO2 neutraal zijn als een gewone auto. Maar hij bleek de uitstoot in Pernis vergeten te zijn mee te nemen. Het valt enorm mee, zo berekende een Nederlandse wetenschapper. Je hoeft ‘slechts’ 30 tot 40.000km met een elektrische auto te rijden en dan is ie al net zo schoon…

Ik vind het nogal wat. Of het nou 700.000 of 40.000 km is; het is kennelijk wel bewezen dat je nog jaren moet wachten voordat die elektrische auto écht schoner is. Want de gemiddelde automobilist rijdt niet meer dan 15.000 km per jaar. En ben je wel zo’n veelrijder die 40.000km per jaar rijdt dan nog heb je er een jaar voor nodig om net zo schoon te rijden. Eigenlijk kun je er maar één conclusie uit trekken; als je nu meer CO2 uitstoot wil veroorzaken dan over een jaar dan moet je nu een elektrische auto kopen!

Appels met peren vergelijken.

Ik weet het: wetenschappers vinden het moeilijk om appels met peren te vergelijken. In hun ogen zijn die niet te vergelijken. Want in wetenschap moet het allemaal ‘Ceteris paribus’ zijn. Dat is Latijn voor “het overige gelijk blijvend”, zegt men in de sociale wetenschappen (met name de economie) wanneer men de invloed van veranderingen in één grootheid (de verklarende variabele) op één andere grootheid (de te verklaren variabele) onderzoekt.

Maar de gewone consument kan prima appels met peren vergelijken. In de ogen van een consument zijn het beiden stukken fruit die op basis van smaak met elkaar vergeleken kunnen worden. Van beide zijn er veel verschillende soorten: van stoof- tot handperen, van handappels tot moesappels. De voorkeur bepaalt de keuze. Maar ze zijn allemaal gezond.

Elektrische auto’s zijn Cash Cows.

Door de grote diversiteit aan auto’s is het soms wél moeilijk door de bomen het bos nog te zien. Iedere niche is zo langzamerhand wel bezet of de autofabrikanten weten wel een nieuwe te vinden. Op dit moment is dat de niche van Elektrische auto’s. Het ene na het andere concept wordt uit de hoge hoed van de autofabrikanten getoverd. Allemaal onder de schone schijn dat het toch zulke schone auto’s zijn. Maar ze vergeten vooral niet aan zich zelf te denken. Ze beginnen aan het ‘high end’ van de markt waar de winstmarges het hoogst zijn. Met luxe limousines en vooral SUV’s, want daar heeft de rijke consument wel geld voor over. Die bieden hem tenminste status en aanzien. Als je de nieuwe Audi E-tron koopt dan kun je daar voor ca €40.000 aan accessoires bij kopen. En dan kost ie €127.000,- Als daar geen marge op zit! Tesla ziet de bui al hangen met dat offensief van de andere fabrikanten. Ze hebben hun prijzen drastisch verlaagd. Het topmodel de Model X zelfs met – €56.500,- Als daar geen onnodige hoeveelheid lucht tussen zat dan weet ik het ook niet meer. Elektrische auto’s zijn dus regelrechte Cash Cows!

Onzinnige mobiliteits oplossing.

Voor mij blijven elektrische auto’s een onzinnige en veel te kostbare mobiliteits oplossing. Te meer als je je bedenkt dat die auto’s voor 99% van de tijd één persoon en honderden kilo’s aan batterijen van A naar B moeten sleuren. Dan kun je net zo goed een conventionele automobiel nemen. Neem bijvoorbeeld eens die nieuwe Mazda 6. Die is in mijn ogen minstens zo mooi als die Tesla S (Een in mijn ogen ronduit asociale mobiliteitsoplossing, lees nog maar even in Tesla Tokkies https://bizandbuzz.nl/tesla-tokkies/). De Mazda heeft een prachtige nieuwe designtaal die ze in al haar nieuwe modellen laat doorklinken. Met haar Sky-active motoren bieden ze extra zuinigheid. Je koopt er al een voor ca € 38.000,- Dat is toch meer dan € 50.000,- (!) goedkoper dan zo’n Tesla S. Bij een verbruik van zeg eens 1 op 14 en een benzineprijs van

€ 1,70 kun je daar maar liefst ruim 400.000 km mee rijden. Dat haalt menig mens z’n hele leven niet.

Sociale Betwetenschap.

Je ziet het; het is dus best mogelijk om appels met peren te vergelijken. Want voor een gewone consument is er altijd een alternatief. Of dat nu een directe concurrent is of een substituut uit een heel ander segment. De consument heeft altijd een keus. Het is maar net waar z’n voorkeur naar uit gaat. Dus al die vergelijkende berekeningen tussen elektrische auto’s met conventionele auto’s met benzine- of zelfs dieselmotoren zijn puur wetenschappelijk. Niet gebaseerd op welke realiteit dan ook. Een soort Sociale Betwetenschap zeg maar. Zoals gedoceerd op de Oncycloversiteit*.

Mijn advies is; blijf gewoon je gezond verstand gebruiken. En laat je verleiden door wat realistisch is. Want je weet; zodra je verliefd wordt dan nemen de hormonen het van je over. Dan kun je geen realistische beslissing meer nemen. Dan ga je in de fout en kies je waar je verliefd op bent geworden. En laat dat nou precies de kerncompetentie van de autofabrikanten zijn; je verleiden tot een grotere en vooral duurdere aankoop dan die je zelf ooit voor mogelijk had gehouden. Dat is wél bewezen.

Nawoord

Als ondernemer is het belangrijk om te weten dat je klant altijd een alternatief heeft. Er is altijd wel een concurrent op de markt die jouw functionaliteiten kan invullen. Soms is dat op een andere manier. Maar als de consument er zijn behoeften mee kan bevredigen dan is dat prima. Ook heeft de consument de keuze om voor ‘alles’ of voor ‘niets’ te kiezen. Voor hem zijn er keuzes volop. Dit en nog veel meer is binnenkort te lezen in ‘De 7 inzichten voor zakelijk succes’. Dus hou m’n blog in de gaten.

* Sociale Betwetenschap is het vak op de Oncycloversiteit waar men leert om te betweten. Het betweten, dat overigens al een lange tijd bestaat, is een techniek om iemand slimmer af te zijn, of kortom: iemands antwoord zodanig te veranderen dat alleen jij gelijk hebt en niet de ander die het zodoende fout heeft. In tegenstelling tot de hoogleraren Sociale Betwetenschap, zijn het er maar weinig die goed bet kunnen weten. De meeste mensen die het gaan proberen lopen meestal in de niet bestaande val en gaan betweten waar ze het zelf fout hebben. Hier komt ook de wijze uitspraak vandaan: Als Gij zo nodig wilt Betweten, weet het dan ook Bet.

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!