Er is ook een marketing revolutie aan de gang!
Sommige mensen zullen het zich nu door de Corana crisis wel beseffen, maar er zijn er ook nog veel die het nog niet ingezien hebben. Omdat ze te druk zijn/waren met hun dagelijks werk. Maar er is nu ook een marketingrevolutie gaande. De wereld om ons heen is in een heel snel tempo veranderd. Een van de belangrijkste redenen daarvan is de inbound marketing revolutie. Het steeds groter wordend belang om je klant centraal te stellen en je zelf of je bedrijf dienstbaar te laten zijn aan de steeds veeleisender consument.
Laat ik mezelf eerst even voorstellen; ik ben Frank Bouman; Master of Marketing. Met inmiddels zo’n 40 jaar ervaring in marketing en communicatie. In consumer marketing, B2B, Financiële- en andere Dienstverlenende- maar ook technische B2B bedrijven. Wat ik nu zie is dat er een revolutie gaande is in het marketing landschap.
In het begin van de 20’s werd die revolutie gemaskeerd door de kredietcrisis. Het ging overal slecht dus de reden dat het voor jou bedrijf niet goed ging kon daar makkelijk aan worden opgehangen. Daarna ging het allemaal weer beter en zelfs zo goed dat de bomen weer tot in de hemel leken te groeien. Maar met de komst van Corona Crisis wordt weer pijnlijk duidelijk wat de functie van menig bedrijf nu is. Velen moeten overschakelen naar een nieuwe realiteit, naar de 1,5 m economie. Van een situatie van ’tevredenheid’ zijn we beland in een situatie van ‘Chaos’. Hoe gaan we met deze veranderende wereld om. Gaan we ooit nog terug naar hoe het vroeger was of is de wereld voorgoed verandert? Hoe krijg je weer grip op je totale commerciële proces.
Dat begint al bij “eenvoudige’ dingen als gevonden worden op Google. Als je bedrijf, product of dienst nu niet vindbaar is op Google, dan besta je feitelijk niet. Sterker nog; als je niet bij de top drie staat, dan kun je het eigenlijk al vergeten. Dus moet je aan de slag met seo en sea met long-tail zoekwoorden. Maar dat gebeurt niet ‘overnight’ Voor weinig gebruikte zoekwoorden ben je al snel zo’n drie maanden kwijt voordat je boven aan staat. Voor veel gebruikte zoekwoorden kan het wel tot een jaar of langer duren voor je bovenaan staat. Dus dat is een investering voor de lange termijn.
Met de social media kun je je doelgroep sneller bereiken. Via Facebook of als je in B2B zit bijvoorbeeld via LinkedIn? Dan is het wel belangrijk om daar actief te zijn. Dat kun je b.v. zien door te checken wat je social selling index is. Maar wat je ook doet, je zult wel van tevoren goed nagedacht moeten hebben over je Contentmarketing strategie. Wat ga je allemaal plaatsen, voor welke doelgroep en in welk frequentie? Hoe zorg je dat het goed wordt ingebed in je Inbound Marketing strategie?
In 2024 is de digitale generatie in de meerderheid. Die zijn gewend alles on-line te zoeken, zich te oriënteren en zaken te bestellen. Niet vanachter hun desktop, maar via hun mobieltje. Terwijl ze aan het werk zijn, gezellig met vrienden of familie, onderweg in de bus of de trein, in de auto of zelfs op de fiets. Hoewel de laatste twee verboden zijn gebeurt het vaker dan je denkt..
Zorg dat jouw bedrijf klaar is voor die revolutie!
Gaan de oude marketing wetten dan niet meer op? Natuurlijk wel. Ook en juist dan worden ze weer veel belangrijker. Juist nu is het belangrijk dat je een goed inzicht hebt in wat er in de markt speelt. Wie is jouw exacte doelgroep; wie zijn jouw ‘Buyer Persona’s’, wat zijn hun behoeftes, welke ontwikkelingen spelen er en hoe kan jij daar op in spelen?
Hoe bereik je je doelgroep? “Attract, engage, convert en delight”. De vier stappen van Inbound Marketing waarmee je je salesfunnel moet inrichten en kan laten werken als een vliegwiel. Dat wordt nu steeds belangrijker.
En ook je positionering; hoe uniek, onderscheidend en betekenisvol is jouw product dienst of bedrijf? Het is belangrijk om de niche te vinden waarin jij op Google naar boven kunt komen. En die relevant genoeg is om je bedrijf mee op te bouwen.
Hoe je je communicatie inricht om vertrouwenwekkend over te komen. Een band op te bouwen met jouw doelgroep zodat je zaken met je willen doen. Want de digitale revolutie is al begonnen. 70% van de B2B bedrijven neemt pas contact met je op als ze al besloten hebben zaken met je te willen doen.
Dus als ik je hierbij overtuigd heb van het belang van het Masteren van je Marketing, neem dan hier gerust vrijblijvend contact op. Dan hebben we binnenkort misschien ons eerste kennismakingsgesprek. Mobiel, via zoom of wie weet, straks weer live?