Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

Hoe belangrijk is ‘Social’ voor jouw bedrijf?

Social Media is voor veel bedrijven een van de belangrijkste kanalen geworden waarmee ze communiceren met klanten en prospects. In een jaar waarin thuiswerken het adagium werd, werden on-line zaken doen en contact houden via social media nog belangrijker.

Hootsuite heeft een uitgebreid wereldwijd onderzoek gedaan naar de belangrijkste trends op Social Media. Over de bewezen effectiviteit, dat luisteren heel belangrijk is, over de ‘vergeten’ groep; de Baby Boomers, over échte betrokkenheid en over de onbekende gevaren. Wil je weten wat ‘Social’ voor jouw bedrijf kan betekenen in 2021? Lees hier dan nog even verder.

Aan het jaarlijkse onderzoek naar social media gebruik deden dit jaar 11.189 marketeers mee. 5 x zo veel als voorgaande jaren. Dat wil ook wel wat zeggen. Daaruit zijn de 5 belangrijkste trends voor het komend jaar gedestilleerd.

TREND 1. De roep om ROI.

‘Social’ overbrugt de kloof naar een nieuwe klantervaring.  Terwijl bedrijven worstelen om verloren omzet terug te winnen na de pandemie, schakelen marketeers over op sociale media om te voldoen aan twee even urgente vereisten: op efficiënte manier omgaan met het marketing budget met de gerichte en bewezen marketingtactieken van Contentmarketing. Zo zijn er innovatieve digitale ervaringen ontwikkeld die als doel hebben om langdurige loyaliteit met klanten en prospects op te bouwen. Maar we hebben er ook veel van geleerd. Belangrijke voorwaarden voor succes in Social Media is dat je in 2021 lezers vooral plezier biedt met het kunnen ontdekken van nieuwe dingen, dat je verbinding opbouwt, maar vooral dat je plezier brengt in de klantervaring.

TREND 2. Zwijgen is goud

Bedrijven en hun merken zijn van nature gewend om te zenden.  Veel  nieuws en entertainment uitrollen via hun social media kanalen. Maar helaas; 68% van de mensen vinden dat merken écht interessante Content delen.  In 2020 hebben veel merken dan ook  hun plaats gevonden in het gesprek.  De dramatische toename in het gebruik van sociale media zorgde voor enorm aantal nieuwe kansen voor merken dit jaar, maar velen misten het doel door te vroeg in te springen. Slimme merken leunden achterover en luisterden, en wonnen vervolgens met creatieve, originele manieren om in het sociale gesprek te passen om de muur van onverschilligheid te doorbreken.

In 2021 weten de slimste merken precies waar ze passen in het leven van hun klanten op Social Media. Ze zitten achterover en luisteren en pas dan zullen ze winnen via creatieve manieren waarop ze in de gesprekken van klanten kunnen komen ipv ze te leiden.

TREND 3. De Babyboomers boomen ook op ‘Social’

Een generatie die door digitale marketeers vrijwel geheel werd  genegeerd groeit sterk op sociale media. Door het gebruik van stereotypen, leeftijdsdiscriminatie en een jarenlange gewoonte om nieuwheid boven effectiviteit na te jagen, hebben ertoe geleid dat marketeers een steeds meer digitaal vaardige en lucratieve doelgroep onderschatten en ondervertegenwoordigen: de babyboomers. Door slimme segmentatie en doordachte representatie te gebruiken, kunnen marketeers die babyboomers opnemen in hun digitale strategieën. Degenen die nog vastzitten in stereotypen kunnen in 2021 een sprong voorwaarts maken.

TREND 4.   Ken ik jou?

Een belangrijke vraag is of we als merk werkelijke betrokkenheid opbouwen met klanten op social media. En of degenenen waar we betrokkenheid mee opbouwen ook werkelijk meerwaarde hebben dan degenen waarmee we dat niet doen.

Betrokkenheid koppelen aan identiteit geeft gevorderde marketeers een nieuw momentum.  Jarenlang is het koppelen van social media-betrokkenheid aan klantidentiteit een ongrijpbaar doel gebleken voor marketeers. Maar met een hernieuwd momentum en de aandacht van leidinggevenden op het vermogen van sociale media om kritische banden met klanten te behouden, is dit het moment om stappen te ondernemen. Of je nu een groot bedrijf bent of klein. Er zijn veel mogelijkheden  om de kloof tussen betrokkenheid en klantidentiteit te overbruggen.  Maar liefst 85% van de marketeers die sociale media data weten te integreren kunnen ook de effectiviteit van de inzet van social media onderbouwen.

TREND 5. De gevaren (en belofte) van het doel:

De merken die durven, beginnen daarmee in de directiekamer en niet in de frontlinie van de sociale media.  In een jaar dat werd gekenmerkt door sociale onrust, struikelden marketeers onder druk om publiekelijk kwesties aan de orde te stellen waarop hun organisaties zich nooit hadden gericht, of begonnen pas laat op één lijn te komen. In plaats van ‘Social’ te gebruiken als spreekbuis voor loze beloften, zullen sterke Marketeers de informatie gebruiken die de sociale mediateams in 2021 hebben verzameld om de organisatie te helpen zich aan te passen aan nieuwe overtuigingen van kopers, nieuwe manieren van zakendoen en het nieuwe pad naar groei waarin een goed evenwicht wordt gevonden in de ‘dubbele eisen’ voor het opbouwen van een beter bedrijf en tegelijkertijd een betere wereld.

Wil je weten hoe je Social Media kunt inzetten voor de Contentmarketing van jouw bedrijf? Neem dan hier gerust even contact op.

Bron: Hootsuite Social Trends 2021.

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!