HOE ZIET JOUW MARKETING ER UIT IN 2020?
In 7 STAPPEN NAAR NIEUW SUCCES.
Marketing heeft een marketingprobleem. De meeste mensen denken dat marketing vooral advertenties en verkoop zijn. Maar mensen hebben een hekel aan advertenties tegenwoordig. Vooral aan die van Eyewish, zoals bleek bij de uitreiking van de ‘Loden Loekie’ Wie wil nu iets verkocht worden door René Froger?
“Marketing is een gesprek met de klant”.
Focus op de klant. Het leveren van geweldige klantervaringen moet het doel zijn van elke afdeling in het bedrijf. Bouw marketing in in jouw bedrijfscultuur en sla de brug tussen afdelingen zodat elke afdeling de rol begrijpt die ze spelen in de ‘customer journey’. Zie hier de 7 stappen om je marketing weer tot een succes te maken in 2020 of boek direct een gratis en vrijblijvend consult.
1. Focus op de klantervaring.
Het is belangrijk voor jouw bedrijf om hun klanten centraal te stellen bij alles wat je doet, niet alleen voor het succes van jouw marketingstrategie, maar ook voor het lange termijn succes van je bedrijf als geheel. Service is de sleutel naar klanttevredenheid! Dus focus op de totale klantervaring.
2. Maak cultuur een integraal onderdeel van marketing.
Dus als de klantervaring zo belangrijk is, wat is dan de sleutel tot het leveren van een geweldige? Naast het begrijpen van jouw klanten, komt het neer op het ontwikkelen van een positieve merkcultuur die aansluit bij hun waarden en overtuigingen. Zorg dat die cultuur door het hele bedrijf heen beleefd wordt.
3. Sla een brug tussen afdelingen.
Sla een brug tussen afdelingen om je collega’s te betrekken en samen met andere afdelingen fantastische klantervaringen tot jullie aller ultieme doel te maken. Hopelijk ziet jouw bedrijf in dat succesvolle marketing nu en in de toekomst veel verder gaat dan het werk van de marketingafdeling alleen.
4. Gebruik data om je te informeren over wat werkt!
De Marketing Manager draagt de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het begrijpen van de klant én het begrijpen van het bedrijf. Dit inzicht zal worden aangedreven door data. We leven al in een wereld van Big Data. 90% van alle gegevens in de wereld werd in de afgelopen twee jaar gegenereerd en we genereren momenteel dagelijks meer dan 2,5 miljoen bytes aan gegevens.
Bedrijven hebben meer intelligentiegegevens om een marketingstrategie op te bouwen dan ooit tevoren, maar de waarde ligt niet in de gegevens zelf, maar in wat je ermee doet. Of zoals Laura van de Geest, directeur van het Centraal Plan Bureau dat zegt: “De resultaten uit een big data onderzoek zijn vaak meer een inspiratie voor vervolgstudies dan een argument om een bepaald beleid voor het hele land te adviseren”.
5. Praat met je klant om te weten wat ie wil!
Gebruik vooral kwalitatief B2B Marktonderzoek om inspiratie te krijgen waar je ideale klant, je buyer persona’s, nu écht behoefte aan hebben. Het geeft je inzicht in hun werkelijke profielen, behoeftes, mediagedrag en fase in de klantreis.
6. Gebruik analyses!
Gebruik analyses, zoals uit HubSpot, om de ware ROI en bedrijfswaarde van marketing aan te tonen. Nadat je de uitdaging van het verzamelen, formatteren en opslaan van gegevens in één centrale opslagplaats hebt aangegaan, is de volgende stap deze te analyseren. Dit geeft niet alleen waardevolle inzichten om de effectiviteit van jouw marketingcampagnes te helpen verbeteren, maar stelt je ook in staat om de ROI van jouw marketinginspanningen te meten en alle andere manieren te demonstreren waarop het toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf.
Door jouw marketingactiviteiten transparanter en zichtbaarder te maken en marketing in jouw cultuur in te bouwen, zullen alle onderdelen van het bedrijf na verloop van tijd de ware waarde van marketing gaan begrijpen
7. Krijg een voorsprong op jouw 2020 Content Marketing-strategie!
Hoewel ik geen kristallen bol heb, kan ik raden hoe marketing er over tien jaar uitziet: ik weet zeker dat Content nog steeds de basis zal vormen voor je hele marketingstrategie. Mensen zullen dagelijks problemen of uitdagingen blijven ervaren. Met de content op jouw website kun je daar de antwoorden op geven waarmee je je klanten kunt boeien en binden.
Als je er klaar voor bent om in 2020 meer verkeer naar jouw site te halen met inhoud van hoge kwaliteit die consistent wordt gepubliceerd, bekijk dan onze Contentmarketing service. Vraag snel een gratis consult aan en je kunt snel aan de slag om in het nieuwe jaar meer verkeer en leads voor jouw bedrijf te genereren.
Frank Bouman MM
Biz & Buzz Convincing B2B Marketing
Terug naar het overzicht