Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

Is jouw beroep nu niet van vitaal belang? Innoveer dan!

De Corona Crisis maakt het in één keer overduidelijk waar je staat. Als je nu werkt in de zorg, de supermarkt of de bezorging dan loop je de benen onder je vandaan. Kun je morgen aan de slag als je een nieuwe job wil. Als docent kun je nu volop on-line je kennis overbrengen. Daar heb je je handen meer dan vol aan. Al die beroepen die zich nu hard inzetten voor hun medemens verdienen een bloemetje. En krijgen dat soms ook.

Maar werk je nu in de retail, horeca, sport of  entertainment? Dan weet je voorlopig niet waar je aan toe bent. Veel evenementen zijn tot na de zomer uitgesteld, de 1,5 meter economie houdt nog wel even stand. Het is een beetje uitzichtloos voor je uit kijken tot het verlossende woord komt. Dat geldt ook voor de zovele zzp’ers in dienstverlenende beroepen. Voor de luchtvaart en al die ander branches die hard getroffen worden. Ze voelen zich plotseling een beetje nutteloos. Misschien dan toch ook maar een bloemetje?

Dan maar een webwinkel.

In plaats van naar kantoor of fysieke afspraken zien we elkaar nu via videoconferencing. Het aandeel zoom.us schijnt booming te zijn. Dit is het moment voor innovatie. On-line je kernactiviteiten uitnutten of verkopen. Maar wie denkt dat de on-line retail nu wel booming is komt bedrogen uit. Ook webwinkels hebben het moeilijk. Is het normaal al een ding om die winstgevend te maken, ook nu lopen daar de omzetten terug. Nu vrijwel niemand meer naar z’n werk hoeft en alles thuis en on-line zit te doen, is de behoefte om er spik & span uit te zien plotseling ook verdwenen. In plaats van in keurig pak, modieuze jurk, nette schoenen of net iets van de laatste mode is dat nu even niet nodig. Die versleten spijkerbroek doet ’t prima. Net als die oude joggingbroek die anders alleen voor de zondagochtend diende. Het hoeft niet allemaal zo op en top. Achter die webcam zien ze toch alleen je kop, wat je voor de rest draagt doet er niet zo toe. Dus waarom dan nu nieuwe spullen kopen. Zeker als je niet weet hoe de (nabije) toekomst er uit ziet.

Thuisbezorgen?

Veel bedrijven proberen van de nood een deugd te maken. Zoals de Horeca die haar producten als haal- en breng service aanbiedt.  Maar ook dat blijkt plotseling een heel ander business model te zijn. Zo heb ik de lokale restaurateur al aardig de mist in zien gaan. Naar zijn aanbieding met spareribs voor het weekend had ik al de hele week uitgekeken. Eens even lekker niet op zondag naar de winkel, maar veilig vanuit je luie stoel bellen en de gebraden ribs komen je zo je mond in vliegen, dacht ik. Maar niet dus. Ik heb een uur (!) lang aan de telefoon gezeten.  25 keer gebeld.  Telkens in gesprek. Alsof ze de hoorn er naast gelegd hadden. Geappt, gemaild, nergens kreeg je antwoord op. Ten einde raad ben ik maar naar de lokale snackbar gegaan en daar spareribs afgehaald. Die waren ook prima. Maar die restaurateur ziet mij voorlopig niet meer.

Verbaasd was ik dan ook dat ik in de week er na enthousiast berichten op Facebook zag staan. Hoe heerlijk het allemaal was. Ik kon het niet laten mijn ervaringen daar maar eens over te delen. Onder de noemer #slechteservice.  En dat bleek te werken. Ik kreeg al snel reacties van klanten die me bezwoeren dat het toch écht lekker en het proberen waard was. Na enige tijd meldde de restaurateur zich. Zonder overigens ook maar één vorm van excuus te maken. Dus ook qua communicatie is zijn businessmodel nog niet afgestemd op de nieuwe wereld.  Als ondernemer moet je ieder stap van de customer journey goed uitgestippeld, bedacht en georganiseerd hebben.  Als je daar, zoals ik, vrijwel dagelijks mee bezig bent, dan ben je daar automatisch extra kritisch op. Maar dat is menig consument ook. Eenmaal een negatieve ervaring werkt lang door.  Op excuses kan ik nog lang wachten; die kon ik krijgen als ik er nog eens een maaltijd kwam afhalen..

Er is altijd een alternatief.

Iedere ondernemer moet, zeker in dit soort tijden, zich realiseren dat er altijd een alternatief is. Wat je ook aanbiedt. Zo was die er ook voor mij. Ik heb inmiddels on-line geleerd hoe je spareribs heerlijk zelf kan maken. Je haalt gewoon zelf verse bij de slager of de Hanos zoals ik deed. Je kookt ze eerst twee uur voor op een zacht pitje, ca 70 graden  in de bouillon met wat specerijen en dan nog even een kwartiertje in de marinade op de Kamado (of andere BBQ).  Ik heb ze nog nooit zo mals en lekker gegeten!

Innoveren moet, maar schoenmaker blijf bij je leest.

Als je nu niet écht een vitaal beroep hebt, maar toch je product of dienst aan de man brengen, maak dan niet klakkeloos de overstap naar on-line. Ook dat is écht een vak. Net zoals je eigen vak dat is. Bedenk je vooral hoe vitaal je beroep, product of dienst nu écht is. Of welke specifieke delen daarvan dat zijn. Innoveer maar werk wel samen met een specialist die je kan behoeden voor de valkuilen en plan vooral een duurzame strategie. Die niet alleen de komende maanden werkt, maar ook daarna je business blijft stimuleren. Bijvoorbeeld via ‘Through the line marketing’. Bedenk je dat je niet direct bovenaan staat in Google. Dat velen je al zijn voorgegaan. En dat het maanden duurt voor je wel bovenaan komt, want ook dat is vakwerk. Als je nu investeert in een ‘Thought leadership’ strategie dan heb je daar niet alleen nu, maar ook in de toekomst duurzaam profijt van.

Wat doe je zelf aan innoveren?

Nu persoonlijke ontmoetingen niet meer kunnen is videoconferencing gemeengoed geworden. Gesprekken met klanten of prospects doe ik nu via zoom.Dat werkt prima. Je kunt ook documenten delen zoals powerpoint presentaties. Maar zelfs kwalitatief marktonderzoek doe ik nu via zoom. En ook dat is alsof je gewoon tegenover elkaar zit. Dat werkt prima!

MaaS

Verder biedt ik mijn klanten nu MaaS: Marketing as a Service. Een maandabonnement op al mijn marketing dienstverlening. Vaak gaat veel tijd zitten in de opstart van een proces; marketing analyse, het opstellen van een (inbound) marketingstrategie, het vinden van de juiste positionering en de creatie van contentmarketing; blogs, website content, e-books, whitepapers etc. Dat is veel werk waar ondernemers nu huiverig voor zijn om daar geld in te investeren. Maar zich realiseren dat ze dat hard nodig hebben als de crisis voorbij is. Door de kosten te spreiden in de tijd en nu alles voor te bereiden zijn mijn klanten klaar voor de toekomst en kunnen we alvast een stukje innovatie toevoegen.

Innovatie zit soms in een klein hoekje.

Bedenk je nu vooral hoe je in deze tijd je businessmodel zo kunt draaien dat je met minimale veranderingen optimaal resultaat haalt. Zo kwam deze week een kweker met zijn bloemen op een karretje huis-aan-huis voorbij gereden. Omdat veel voorjaarsmarkten niet door gingen. Bij vrijwel ieder huis verkocht hij wel één of meer planten. Een mooi en dankbaar initiatief. Ik kon weer eens lekker de bloemetjes buiten zetten. Hoop dat jij dat binnenkort ook weer kunt doen!

Ben je ook toe aan een nieuw perspectief? Boek dan hier nu een zoom meeting. Dan kun je meteen ervaren hoe prettig dat werkt. Tot ziens! Tot Zoom!

Hartelijke groet,

Frank Bouman

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!