Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Kunnen we nog afkicken van energie?

Laat ik het meteen maar toegeven; ik ben ook zo’n addict. Met m’n twee I-Phones, I-Pad, en Macbook. Ze moeten iedere dag vol stroom want je wilt toch niks missen. Gelukkig waarschuwt m’n ene I-phone me inmiddels wekelijks over de hoeveelheid screentime die ik er op heb doorgebracht. En soms is dat wel 33% minder. Maar ik geef direct toe; ik sjoemel daar wat mee. Dan gebruik ik gewoon die andere wat meer. En die heeft die functie niet. Zo lijkt het alsof ik toch een beetje aan het afkicken ben. Maar dat is natuurlijk niet zo.

Onze hele maatschappij lijkt zo langzamerhand aan de smartphone verbonden. Vooral bij de tieners en de milennials leidt dat tot letterlijk ziekmakende toestanden. De hoeveelheid burn-outs is onder studenten en milennials schrijnend hoog opgelopen. In de social media moet je immers de beter helft van je zelf zijn. Zonder kun je niet. FOMO heet dat; ‘The Fear of Missing Out’. De angst om er niet meer bij te horen. Het is verslavend.

En dat geldt ook steeds meer voor ander elektriciteitsgebruik. De Elektrische fiets is nog steeds in opmars. Niet alleen omdat de babyboomers er massaal op overstappen. Ik zie ook regelmatig jongeren op zo’n E-bike naar school of werk gaan. En dan denk ik; je bent toch nog jong en sterk; waarom dat overmatig elektriciteitsverbruik? Voor het gebruik van een pedalec lijkt misschien nog iets te zeggen. Deze elektrische hogesnelheidsfietsen zijn een goed alternatief voor het woon-werk verkeer met de auto. En lijken daarmee een stuk milieu vriendelijker. Maar verkeersvriendelijk zijn ze allerminst want er zit maar één snelheid op en dat is de maximale. Net als andere wielrenners lijken zij zich als enige niet aan snelheidslimieten te moeten houden. En razen op vervaarlijk hoge snelheid door het verkeer. Maar toegegeven; ik heb ze daarbij nog niet zien appen.

De elektrische auto heb ik in mijn vorige blog; ‘Tesla Tokkies’ al het e.e.a. over gezegd. Voor wie dat nog niet gelezen heeft hier nog even de link: https://bizandbuzz.nl/tesla-tokkies/ ‎

Het AD kopte hun visie op de veel te hoge subsidiëring van dure EV’s ook nog even in met de kop; ‘Subsidie Slurpers’. In het artikel aangevend dat de 700 miljoen euro die de dure Tesla’s en Jaguars I-Pace de belastingbetaler kosten, weggegooid geld zijn. Deze vorm van CO2 afkoop kost gemiddeld €1.700,- per ton waar dat op de markt €28,- kost.

Ook Macro-econoom en beurscommentator op BNR Kees de Kort is dezelfde mening toegedaan; “Subsidie elektrische auto is weggegooid geld”. En zelfs minister Klaas Dijkhof onderkent dat met zijn uitspraak in De Telegraaf; “Je moet toch niet iedereen in een Tesla willen pesten..”.

Voor de komende jaren kunnen we een hausse aan nieuwe elektrische auto’s verwachten. Vrijwel alle grote autofabrikanten doen er aan mee. En waar gaat dat naar leiden? In ieder geval naar nog meer weggegooid belastinggeld waar andere weggebruikers voor zullen moeten dokken. Maar wat meer nog; naar nog meer elektriciteitsverbruik! En is dat nu net niet iets waar we vanaf willen?

De hoeveelheid elektriciteit uit hernieuwbare bronnen; wind- en zonne-energie is nog maar 17%. De rest wordt opgewekt via kolen en gas centrales. En van beiden willen we af. Af van het gas omdat Groningen daar teveel onder lijdt. Af van steenkool omdat dat teveel CO2 uitstoot. Maar het wordt met al dat toenemende elektriciteits verbruik toch wel erg lastig om daar vanaf te komen. Het lijkt al met al ook niet écht het beleid van de overheid. Immers aan energie- en elektriciteits productie en verkoop valt nog wat te verdienen. Terwijl vermindering van energieverbruik alleen maar tegenvallende schatkistinkomsten oplevert. De Universiteit van Delft is daar met haar ‘Trias Energetica’ helder in. De schoonste energie is energie die je niet verbruikt. Als je energie verbruikt gebruik dan energie uit hernieuwbare bronnen. Wees zo spaarzaam als mogelijk met fossiele brandstoffen.

Maar helaas; de ‘Led-golf’ is voorbij. Daarna zijn er vrijwel geen initiatieven meer gekomen om ons tot lager energieverbruik aan te zetten. Elektrische producten komen er alleen maar meer; ze worden groter en talrijker. Ik vrees dat we er niet meer van gaan afkicken. Ik kijk met weemoed terug naar m’n jeugd. Toen we nog gewoon zorgeloos buiten konden spelen. Zonder elektronische leiband. Misschien moeten we dat toch maar weer gewoon gaan doen.: Elektro-vrije uren inlassen. Dat scheelt veel elektriciteit en geeft je hoofd ook weer wat meer vrijheid en vooral veel energie! Massaal afkicken dus!

Nawoord.

De omgeving waarin we leven is continue aan het veranderen. Toenemende innovaties leiden er toe dat de wereld constant aan het veranderen is. Soms ben je geneigd om het allemaal een beetje te bagatelliseren. Maar als je je als bedrijf op bepaalde doelgroepen richt moet je je continue realiseren dat de wereld en daarmee jouw markt er morgen anders uit ziet. Meer daarover vind je binnenkort terug in mijn boek: ‘De 7 inzichten voor zakelijk succes’. Daarin belicht ik o.a. de verandering van markten, het feit dat mensen vooral emotioneel handelen en hoe culturen van invloed kunnen zijn op het succes van je bedrijf.

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!