Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

Kwalitatief B2B Marktonderzoek: geeft u het juiste gevoel bij de data.

Ik weet het: data is het buzzwoord. Maar niet alle bedrijven hebben veel data. En veel bedrijven hebben veel rapporten met veel cijfers en data over de markten waarin ze zich begeven. Maar toch ontbreekt vaak het juiste gevoel hoe die markten er nu écht uitzien en waarom (potentiële) klanten voor hun product of dienst, of juist voor de concurrent, kiezen.

Ook zijn de paden waarlangs in bedrijven de uiteindelijke beslissing genomen word, complexer dan in een B2C omgeving. Je hebt immers te maken met een DMU, die ook nog eens per bedrijf kan verschillen.

Kwalitatief B2B Marktonderzoek is dan een belangrijk hulpmiddel om inzicht te krijgen in de behoeften en drijfveren van klanten van B2B bedrijven.

In een kwalitatief onderzoek worden klanten of prospects diepgaand door gevraagd naar hun mening over het bedrijf, de producten of diensten. Daarbij wordt ingegaan op hun behoeften; hun problemen of uitdagingen. Hoe verloopt het oriëntatiegedrag en hoe zijn de rollen binnen de DMU; de besluitvormers, verdeeld. Het is bovendien interessant om te zien welke alternatieve leveranciers zij zien. Vaak zijn dat n.l. andere dan dat een opdrachtgever in eerste instantie vermoedt.

Met een kwalitatief B2B onderzoek kan diepgaand worden ingegaan op ervaringen, tevredenheid, behoeften en verwachtingen. Zo’n onderzoek wordt meestal uitgevoerd via individuele diepte-interviews of via groepsdiscussies. Vaak betrekken respondenten zelf al meerdere leden van de DMU bij zo’n onderzoek. Dat zegt veel over de betrokkenheid bij een bedrijf.

Het voordeel van een kwalitatief onderzoek is dat je, anders dan bij kwantitatief onderzoek, vaak maar een kleine steekproef nodig om een representatief beeld van de markt te krijgen. Van specifieke klant groepen, van de gehele markt en van de ontwikkelingen daarin. Al bij zo’n 10 tot 20 interviews heb je een goed inzicht in je markt. Dat maakt dat het nemen van beslissingen veel beter onderbouwd kan worden.

Kwalitatief B2B Marktonderzoek kan op verschillende gebieden worden in gezet. Denk daarbij aan klanttevredenheid, strategische relaties, bepalen van de customer journey’s of finetunen van het commerciële proces.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan ons e-book: ‘Marketing is een goed gesprek met uw klant.’ aan of neem vrijblijvend contact op met Frank Bouman via 0642 170 990 of via f.bouman@bizandbuzz.nl

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!