Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Kwaliteits content; het kloppend hart van je digital marketing strategie.

Om je bedrijf succesvoller te laten zijn is een perfecte uitvoering van je digital marketing en content marketing-strategie een absolute must. Google bepaalt of je gevonden wordt of niet. Tenzij je er veel geld voorover hebt om bovenaan te staan. Vooral op de populaire zoekwoorden kan je dat extra duur komen te staan. De concurrentie is hevig en een belangrijk deel van je budget kan dan wel eens daar naar toe gaan. Daarom is het van belang om de hele architectuur van je digitale marketingstrategie op orde te hebben. Van begin tot in de uitvoering moet je zorgen voor perfectie om er te kunnen zijn als je prospect je googled. Vrijwel alle facetten van een gedegen marketing- en communicatie strategie komen daarbij aan de orde. Ik neem je in een vogelvlucht even mee aan welke facetten je dan moet denken.

Markten zijn mensen. Mensen zijn emoties. Bepaal je Buyer Persona’s.

In marketingtermen spreken we altijd over markten. De markt voor smartphones, kleding, de huizenmarkt etc. Sommigen denken nog steeds aan de fysieke markt; de weekmarkt, jaarmarkt, lapjesmarkt, noem maar op. Maar bedenk je één ding: markten zijn altijd mensen. Ieder product of dienst, of het nu BtoC is of BtoB is, producten of diensten worden altijd verkocht aan een mens. Wie het mens is waar jij je op moet richten wordt natuurlijk vooral beïnvloed door wat je te bieden hebt. Dus voor je zover bent is het verstandig een goede analyse te maken van de markt, lees de mens, op wie je je richt en te weten wat daar gebeurt.

Focus in en Focus uit: Van Mega naar Macro , van Meso naar Micro.

Voor je de diepte in gaat is het belangrijk om eerst eens een helikopterview te hebben. De grote ontwikkelingen zijn namelijke altijd van invloed op de kleinere. Zo kunnen Mega-ontwikkelingen best wel eens van invloed zijn op het success van jouw bedrijf. Een belangrijke mega ontwikkeling bijvoorbeeld is de ontwikkeling van de wereldbevolking. Die gaat in de komende decennia groeien van 7,5 naar 10 miljard mensen. Dus een kwart meer mensen op de wereldbol. Stel je eens voor wat dat betekent. Al die extra monden moeten gevoed worden. Terwijl het beschikbare landbouw arsenaal wereldwijd nauwelijks groeit. Net zoals de beschikbare hoeveelheid zoet drinkwater. Waar de welvaart stijgt neemt ook nog eens de behoefte aan vleesproducten toe. De productie van vlees vergt exponentieel veel van de hoeveelheid beschikbare grondstoffen; water en voeding. Je ziet het beeld al voor je; de kap van de regenwouden, de intensivering van de veeteelt; de megavarkens fabrieken, etc. Je hoeft maar door Brabant te fietsen en je kunt aan den lijve ondervinden; lees ruiken, wat dat betekent. Voor de Nederlandse industrie en dus vooral bedrijven die actief zijn in de ‘Feed’ (Veevoeder) of de ‘Food” (Menselijke voedingspproductie), betekent dat enorme kansen. Niet voor niets wordt 50% wat er in Nederland wordt geproduceerd geëxporteerd naar het buitenland. Als je dat weet begrijp je direct waarom er zo’n groot tekort is aan technisch geschoolde mensen. Maar dat komt niet alleen daar door…

Door een ontwikkeling als de wereldbevolking te bestuderen en te volgen kun je een inschatting maken wat dat op de korte en langere termijn voor jouw bedrijf betekent. Zo’n ontwikkeling stelt je in staat om b.v. investeringsbeslissingen te nemen, te bepalen op welke markten je je gaat richten, of je nu al personeel aan moet trekken, etc etc.

De Nederlandse Bevolkingspiramide: voorspeller van de toekomst.

Hoe groot is de markt?

Eén blik op de Nederlandse bevolkingspiramide zegt je direct al heel veel. De piek bovenaan, de uitschieters, dat zijn de Babyboomers. Met een gemiddelde levensverwachting van ca 85 jaar hebben zij nog 20 jaar te gaan. In die periode zullen ze voor een belangrijk deel genieten van het door hun opgebouwde vermogen. Maar zullen ze over een aantal jaar ook afscheid nemen van de gezinswoning waar ze vaak nog in wonen. De grote hoeveelheden woningen die dan op de markt komen kunnen best wel weer eens zorgen voor een overaanbod op de huizenmarkt en daarmee weer voor een druk op de prijzen. Want onder de 45 jaar zijn er zo’n 35% minder mensen! En dus minder gegadigden!

Als markten kleiner worden betkend dat ook dat je omzet af gaat nemen. Kijk maar eens onder de witte streep in de pyramide. Onder de 15 jaar zijn er weer zo’n 15% minder kinderen. Combineer dat met de oplomst van on-line marketing en ‘blurring’ van ketens als Aldi en Lidl en je begrijpt direct waarom Intertoys failliet ging. Navenant inkrimpen is zeker een oplossing. Dus kijk altijd wat er op jouw markten gebeurt. Groeien in een krimpende markt kost heel veel energie en inspanning. Terwijl groeien in een groeiende markt je vleugels geeft!

Speel in op emoties!

Wie dacht dat mensen rationele wezens waren kan nu beter ophouden om ondernemer te zijn. En ik weet het; ik ontmoet heel veel mensen in het bedrijfsleven die dat nog steeds denken. Vooral in Business 2 Business wordt er nog al eens gedacht dat mensen puur op basis van ratio hun keuzes maken. Het beste product tegen de laagste prijs wint de strijd. Maar zo is het natuurlijk niet. Ook daar speelt emotie een enorme rol.Bedrijven met het beste imago worden als eerste overwogen. De reputatie van een bedrijf is van wezenlijk belang om zaken te kunnen doen. En dat bouw je niet zo maar op. Dus koester je imago!

Als iemand gaat Googelen dat doet hij dat vooral omdat hij een bepaalde behoefte heeft. Die wordt vaak gevoed vanuit emotie. Universeel gezien zijn er 8 basis-emoties. Deze emoties komen in elke cultuur voor en zijn op dezelfde manier waarneembaar. Alle nuances die wij emoties noemen zijn terug te herleiden tot deze 8 basis emoties.

  1. Liefde
  2. Angst
  3. Vreugde
  4. Woede
  5. Verdriet
  6. Verrassing
  7. Schaamte
  8. Walging

Deze emoties hebben allemaal hun overtreffende trap. Denk bij Liefde maar eens aan ‘Hebzucht’. De liefde voor een product kan omslaan in hebzucht. Dan moét je het hebben. Als je je klant zover hebt dan is het verkoopproces een stuk makkelijker. Dus zorg dat je hebzucht creëert! Bijvoorbeeld door het creëren van schaarste; exclusiviteit.

Buyer Persona

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen bereiken. Je wil je producten of diensten toch aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Toch moet je je doelgroep heel specifiek omschrijven. Dat doe je in de vorm van je ideale klant; een ‘Buyer Persona’.

Een buyer persona is een gedetailleerde, semi-fictieve beschrijving van je ideale klant. Je omschrijft deze persoon op basis van z’n profiel, z’n gedrag, cultuur en doelen. Dus kruip in de huis van je favourite klant en maak een beschrijving. Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende criteria:

Profiel foto:                        Heel belangrijk om je in te kunnen beelden!

Naam:                                    Bedenk een naam die symbool staat voor jouw ideale klant.

Woonplaats:                        In welke regio woont hij?

Leeftijd:                        Wat is de gemiddelde leeftijd van jouw klant

Geslacht:                        Man, vrouw, of misschien LHBT?

Getrouwd:                        En zo ja met kinderen?

Hobbies:                        Golf, Voetbal, Paarden, Zeilen, etc

Opleiding:                        MBO, HBO, Wetenschappelijk, een Masters?

Beroep:                        Bijvoorbeeld de functie binnen een bedrijf.

Bedrijfstak:                        B2C, B2B: Zakelijke diensten, Bouw, Industrie, Gezondheidszorg, etc.

Politiek:                        Voorkeur?

Context Gebruik:            Waar gaat jouw buyer persona je product of dienst gebruiken.

Visie:                      Wat is de visie van je klant op jouw producten of diensten. Waar moeten ze aan voldoen?

Doelen:           Wat gaat de koper met jouw aanbod doen?

Behoeftes:           Is het uit ‘Liefde’ of juist het vermijden van een pijn. Zie emoties.

Verlangens:           Vooral de persoonlijke verlangens

Winsten:           Wat kan de klant met jouw aanbod behalen?

Doelen           Bijvoorbeeld op het gebied van eten:

Plat:                      Snel z’n honger stillen.

Ervaringsdoel:           Een gourmand ervaring krijgen

Levensdoel:           Eens alle drie sterren restaurants in Nederland bezocht hebben

Angsten:           De enige zijn die het allemaal nooit beleefd heeft.

Frustratie:           Niet alles direct kunnen betalen

Wat belemmert:            Dat is te duur. Maar misschien wel tegen korting in de daluren?

Beïnvloedingsfactoren

Welke media:           Kranten, radio, TV, on-line, Social media.

Kennis aankoopproces:

– Hoe zoekt de klant? Via Google, zijn netwerken, vrienden, collega’s?

Favoriete Communicatie:

  • Mobiel bellen, E-mail, Whatsapp, chatbot?

Beleving:           Goeie bediening, service, snelheid, presentatie, kennis & tips.

Welke info:           Duidelijkheid van de menukaart, dekt het de lading?

Welke oplossing:           Welke beleving gaat je klant voor?

Wanneer kopen ze:            Door de weeks of juist in het weekend, lunch of diner?

Ken de omgeving waar je klant zich bevindt. Cultuur is een belangrijke beïnvloeder in het aankoopproces.

Voordat je je blind staart op een buyer persona is het goed om je te bedenken in welke context hij zich bevindt; in welke omgeving. Wat zijn de omgevingsfactoren waar je rekening mee moet houden. Want die omgevingsfactoren zijn talrijk!

Cultuur.

Een hele belangrijke is de cultuur waar de klant zich in bevindt. Culturen zijn heel divers. In Nederland heb je alleen al 189 verschillende culturen! Zo kun je denken aan de herkomst van iemand, waar is iemand opgegroeid, wat zijn de lokale denkbeelden die iemand voor z’n leven heeft mee gekregen en van waaruit hij acteert. In de Amsterdamse grachtengordel wordt heel anders gedacht dan in Staphorst, om maar eens iets te noemen. Cultuur is er op nationaal niveau, op regionaal niveau, op plaats niveau en zelfs op wijk of straat niveau. Binnen bedrijven bestaat er vaak een sterke bedrijfscultuur: “Zo doen wij de dingen hier”. Kijk ook maar eens naar familiebedrijven. Cultuur zie je ook binnen gezinnen en families met hun eigen gewoontes en gebruiken, do’s en don’ts.

Volgens de Egyptenaren kon je op een tweedimensionaal vlak alleen maar tweedimensioneel afbeelden..

Culturen kunnen individuen, bedrijven of zelfs hele volken zich beperking van denken opleggen. Zo dachten de oude Egyptenaren dat je op een twee dimensioneel vlak alleen maar twee dimensionaal kon afbeelden. Driedimensionaal afbeelden op een twee dimensionaal vlak kon volgens hun niet. En dus deed ook niemand het. Je haalde het je niet in je hoofd om ‘t ook maar te proberen. Het heeft duizenden jaren geduurd, tot Leonardo da Vinci kwam, dat men zag dat je op een twee dimensioneel vlak wel degelijk driedimensioneel kan afbeelden.

Multiculturele Samenleving

De Nederlandse cultuur is altijd in beweging geweest, niet alleen door de invloed van migranten, maar ook daardoor. Een belangrijke eerste uiting van nieuwe culturen die Nederland binnenkwamen zijn de restaurants. Chinese, Indonesische, Italiaanse, Griekse, Vietnamese, Turkse, Marrokaanse restaurants, etc. Wat zouden we nog moeten zonder. Jarenlang is de wekelijkse ‘Blauwe hap’ bij verschillende legeronderdelen een ingeburgerd begrip geworden. Babi Pangang schijnt zelfs een uniek Nederlands gerecht te zijn. Nergens anders ter wereld zul je dat in een Chinees restaurant aantreffen.

Cultuur is een begrip dat ruim kan worden opgevat. Cultuuruitingen zijn bijvoorbeeld: kunst, films en literatuur, nieuwsmedia, kleding, groepstalen, sport, manieren van wonen, religie, liefde en relatievorming en leefstijlen. Maar ook klassieke muziek, pop, hip hop, rap, dans en theater. Cultuur is voeding en de gewoonten die het klaarmaken van voeding met zich mee brengen. Ook lichaamstaal, de omgang met geld, de inhoud en organisatie van arbeid, transport, de functie en inrichting van huizen, winkels en woonwijken worden gezien als cultuur.

Zorg dat je weet op welke cultuur je inspeelt. Wat dat aan belemmeringen maar vooral ook aan kansen kan bieden. Kijk maar eens hoe de ‘Vegetarische slager’ dat inspelend op een veranderende eetcultuur gedaan heeft.

De Wereld verandert. Speel in op die verandering.

Markten van gisteren kunnen morgen niet meer bestaan. Je klant verandert continue. Al is het maar omdat hij iedere dag een dagje ouder wordt. Met het ouder worden neemt z’n kennis en ervaring toe en veranderen z’n behoeftes. Studenten gaan uit huis wonen, gaan werken, trouwen of samenwonen, worden ouders, etc. etc.  Ik noem maar even een paar fases van ontwikkeling die mensen door kunnen maken, maar wil uiteraard de indruk vermijden om hierbij in stereotypen te vallen. Want juist de ontwikkelingen buiten de stereotypen zijn kenmerkend voor dit tijdperk. Er bestaat geen doorsnee bevolking meer. De Nederlandse bevolking is een rijk geschakeerd gezelschap van komaf, geaardheid, levensbehoeftes, levensfases, culturen, etc., die elkaar continue beïnvloeden en elkaar doen veranderen.

Markten zijn continue in verandering. Soms gaat dat zo sluipend dat niemand dat door met een blik heeft. Managers zijn gewend naar de cijfers uit hun eigen database te kijken en kijken naar verkoopcijfers, marktaandelen, de activiteiten van de concurrent, marktgroottes etc. ‘Big Data’ is het toverwoord. Maar soms vergeten ze naar het geheel te kijken. En juist daardoor missen ze het gehele plaatje en het zicht op de toekomst. Zo zie je in één blik op de CBS Bevolkinspyramide dat er veel in de markt verandert.

Alles wat gisteren nog waarheid was is morgen onzekerheid en andersom. Kijk daarom vooral naar wat de markt doet en hoe je daar met jouw kennis en vaardigheden op in kunt spelen.

Belangrijke veranderingen in media consumptie.

Het gebruik van media en dus de wijze waarop iemand zich oriënteert of juist wordt geprikkeld is op een enorme manier aan het veranderen en verschilt ook per doelgroep.

Nederlanders besteden gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Opvallend is dat mannen en 50-plussers met gemiddeld 9 uur dagelijks de meeste tijd aan media besteden! De oudere generaties gebruiken meer dan gemiddeld de traditionele media. Ze lezen de krant, luisteren naar de radio en kijken TV. Jongeren en hoogopgeleiden lopen voorop in het gebruik van on-line media.

Op een doorsneedag kijkt 90% van de 65-plussers lineair televisie. Onder de 13-19-jarigen is dit slechts 49%. Het aandeel tieners dat op een dag kijkt naar gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal steeg de afgelopen jaren fors.

Meer laag- dan hoogopgeleiden kijken lineair televisie en ze besteden hier ook meer tijd aan. Bij het uitgesteld televisiekijken en het bekijken van gestreamd, gedownload en aangekocht videomateriaal is het beeld omgekeerd: dit wordt juist meer door hoogopgeleiden gedaan.

Een aantal opvallende ontwikkelingen in media gebruik:

Radio neemt af:

In 2015 luisterde ruim de helft van de bevolking (52%) naar de radio.

Slechts 26% van de Tieners tieners luisteren nog naar de radio en slechts 2 uur en een kwartier.

Vrouwen lezen boeken.

Vrouwen, ouderen en hoogopgeleiden lezen het meest (papieren) boeken. Vrouwen lezen ze ook meer dan mannen van papier. Papieren boeken worden meer gelezen door ouderen en hoogopgeleiden. Laagopgeleiden lezen minder.

Tieners zijn kampioen appen.

Maar ze bellen minder..

Tieners besteden van alle leeftijdsgroepen de meeste tijd aan communiceren via media: gemiddeld 2 uur en 12 minuten op een dag. Ze zijn vooral kampioen appen!

91% van de 20-34-jarigen stuurt dagelijks berichten (sms, chat, WhatsApp), tegenover 32% van de 65-plussers.

Sociale media worden op een dag door slechts 26% van de 65-plussers gebruikt, terwijl een groot deel van de tieners (84%) en 20-34-jarigen (80%) hier op een dag mee bezig is.

Bellen en e-mailen zijn inmiddels klassieke communicatievormen

65-plussers gaan voorop bij het bellen, terwijl e-mailen vooral door 35-64-jarigen gedaan wordt.

Welke competenties heeft je bedrijf nodig voor een digital marketing strategie?

Waardecreatie

Waardecreatie vergroot je onderscheidend vermogen en de continuïteit van je organisatie.  

Waardecreatie is letterlijk het scheppen van (meer) waarde voor klanten, de eigen organisatie en andere betrokken partijen. De basis daarvoor wordt gevormd door nieuwe inzichten. Door co-creatie, re-organisatie van bestaande businessmodellen en continue aandacht voor innovatie, kun je het weer nieuwe impulsen geven.


Als bedrijf zul je altijd aan waardecreatie moeten doen. Want als jij het niet doet dan doet iemand anders dat wel. En dan ben je binnen de kortste tijd al je klanten kwijt.

Waardecreatie betekent ook dat iedereen zich binnen het bedrijf bewust moet zijn van zijn of haar functioneren. Iedere functie die geen waarde toevoegt is in feite overbodig. En helaas gebeurt dat maar al te vaak. Functies die dat niet doen belemmeren de plaats van een andere die dat wel kan doen. Zorg dan ook dat je een cultuur van waardecreatie creëert door je hele bedrijf.

De creatie van waarde heeft vijf elementen:

1. Inzicht in de behoeftes van de klant,

2. Inzicht in klant voorkeuren,

3. Bedenken van proposities.

4. Bedrijfscultuur en de succesvoorwaarden

5. Marketing en Communicatiekracht.

Inzicht in de behoeftes

Een goed inzicht in de behoeftes van de klant is de eerste kerncompetentie van een bedrijf. En zoals we bij het eerste inzicht hebben gezien; het inschatten van de markt, is een kunst op zich. Markten zijn veel complexer dan je vantevoren kunt inschatten. De data die je over markten hebt is altijd beperkt. Er zijn maar weinig bedrijven waar voldoende ‘Big Data’ echt voorhanden is. Heb je ze wel dan kun je de meest mooie voorspellingen doen. Zoals Amazon.com dat kan. Die kunnen aan het aankoopgedrag van een klant zal zien of ze in verwachting is. Amazon weet het al eerder dan de klant zelf.. Bij veel bedrijven is de hoeveelheid data echter niet of nauwelijks representatief om markten goed in te kunnen schatten. Door de continue veranderingen die er plaats vinden zijn die ook al snel niet meer up to date. Inkopen van data van buiten is dan een goede optie. Maar het kennen van je klant is advies nr 1.

Het beste is als je je klant door en door kent. Weet wat zijn huidige en toekomstige behoeftes zijn en hoe je daar op in kunt spelen. Maar niet iedere klant laat dat toe. Of is zich bewust van zijn eigen aankoop gedrag. Kwalitatief marktonderzoek via individuele diepte interviews is een fantastisch middel om de huidige en toekomstige behoeftes bloot te leggen. Klanten geven in dergelijke interviews tegenover een derde vaak veel meer prijs dan aan hun leverancier. Het levert niet alleen kwalitatief zeer geode gegevens op maar blijkt ook vaak een een goede kwantitatieve voorspeller van toekomstig koopgedrag.

Inzicht in de voorkeuren

Bij inzicht in voorkeur gaat het er om welk product of dienst door welke doelgroep of klant wordt geprefereerd. Om dat goed in te schatten moet je tot op micro niveau kunnen gaan. Als je je klant niet door en door kent dan is dat een vrijwel onmogelijke opgave. Met kwalitatief marktonderzoek kun je dat prima vastleggen.

Bedenken van Proposities

Als je je markt tot op de millimeter kent is het tijd om je propositie samen te stellen.

We kennen ze allemaal, de P’s van Product, Prijs, Plaats(Distributie) en Promotie. En natuurlijk de P’s van People, Planet en Profit.

Al die P’s vormen een complexe meerdimensionale matrix waarin je jouw beslissingen moet nemen; die uitmonden in jouw totale propositie. Bedenk je goed dat al die variabelen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn om tot een goed resultaat te komen.

De invulling ervan hangt ook vaak samen met de organisatiegrootte. Een grote organisatie heeft ze allemaal tot in perfectie doorgevoerd en stuit daarbij nog wel eens op (interne afstemmings) problemen. Een kleine organisatie is zich vaak niet bewust van de mix optimalisatie en stuit daarmee op onvolkomendheden in de afstemming van de verschillende elementen.

Bedrijfscultuur als succesvoorwaarde

De cultuur van een bedrijf wordt ook wel ‘de ziel van de onderneming’ genoemd. Een bedrijfscultuur beïnvloedt de prestaties en daarmee de resultaten van een onderneming. De wortels van de bedrijfscultuur zitten in de geschiedenis van een organisatie. Het is de ‘mindset’ van het bedrijf. Cultuur heeft te maken met waarden, normen, symbolen en rituelen. Management en werknemers houden deze vaak zelf in stand. De essentie is de manier waarop collega’s elke dag met elkaar omgaan: hoe kleed je je, wat zijn de omgangsvormen, hoe neem je beslissingen, hoeveel ruimte is er voor individualiteit? Deze vaak onbewuste regels, afspraken en overtuigingen bepalen of iemand zich thuis voelt in een organisatie en daar optimaal presteert. 

Wat is jouw succesratio?

De succes formule voor jou en je bedrijf.

Het succes (S) van jou en/of jouw organisatie is het gevolg van je kennis (K) en vaardigheden (V), kortom jouw competenties, vermenigvuldigd met je motivatie (M). Dan krijg je de formule S= K/V x M.

Ik geef je even een simpel rekenvoorbeeld: als je met jouw K/V 80-%scoort en met je motivatie 90% dan is de uitkomst: 72%. Dat staat dus nog heel ver af van de mogelijk 100% die je voor ogen hebt. En daar komt nog een hele belangrijke factor bij en dat is je interne weerstand (IW).

K/V x M moet u dus nog een keer delen door IW.

Zowel individuen als organisaties hebben te maken met die IW.

Als individu zijn dat jouw persoonlijke angsten die je belemmeren om het optimale resultaat te behalen. Vaak vinden die een plaats in je onderbewuste en weet je niet eens dat ze er zijn. Maar ze zijn er wel en ze belemmeren je in jouw succes.

Het marketing en communicatievak verandert jaarlijks met zo’n 6%. Vooral de ontwikkelingen in digital marketing en marketing automation nemen jaarlijks grote sprongen en krijgen nieuwe inzichten. Op ieder afzonderlijk vakgebied krijg je specialisten. Op het gebied van SEO, SEA, Facebook marketing, Linked-in, Instagram, You-Tube, Big Data, etc. Al die ontwikkelingen zijn voor één individidu nauwelijk meer bij te houden. Dus zorg dat je weet welke competenties je in huis hebt en dat je tijdig aansluiting vindt bij competenties die je van buiten moet halen. Allen zo hou je je bedrijf competetief en zorg je dat je niet wordt ingehaald.

Voor elk bedrijf is een alternatief. Google bepaalt wie!

Het woord is al menigmaal gevallen: Concurrentie. Je kunt er niet omheen. Toch denken veel bedrijven dat ze dat wel kunnen. Met de focus op het eigen product wordt de concurrentie een beetje vergeten. “Want wij zijn toch beter.”

De geschiedenis heeft geleerd dat alternatieven; substituten of concurrentie, uit alle hoeken kunnen komen. Concurrenten zijn aanbieders van soortgelijke producten. Maar alternatieven kunnen met gemak ook subsituten zijn.

Zorg er daarom voor dat je altijd je concurrentie goed in de gaten houdt. Je kunt er veel van leren. Vraag het bovendien maar eens aan je klanten. Je zult verrast zijn. Vaak genoeg komt het voor dat je klanten alternatieven; andere producten, diensten of bedrijven noemen die jij helemaal niet als concurrent ziet. Maar zij dus wel. En dat kan dan weer van grote invloed zijn op de manier hoe jij de product of dienst aanbiedt.

Google bepaalt het alternatief!

Al je via de eigen productcategorie gaat Googlen dan kom je er al snel achter welke alternatieven Google ziet voor jouw producten of diensten. Dan komen direct de belangrijkste aanbieders bovenaan. Bestudeer goed hoe zij het doen en leer er van.

Profielpagina’s, jaarverslagen, rankings, marktaandelen, etc. etc. Er is vaak veel meer bekend van je concurrent dan je op het eerste oog zou verwachten. Ook van concurrenten die niet veel van zichzelf willen prijsgeven. Hou juist hen in de gaten. Veel concurrenten voeren een guerilla strategie; groeien onder de bomen van het bos. Ze blijven zo lang mogelijk onzichtbaar tot ze een grootte hebben bereikt dat hun positie wel zichtbaarheid met zich mee moet brengen. Dat is het moment waarop ze hun aanval echt in zetten. En als je ze dan hebt gemist dan kan dat grote gevolgen hebben. Kijk maar eens hoe Apple Nokia in één keer van de markt wegvaagde.

Strategie? Gewoon bepalen hoe je het gaat doen.

De meest succesvolle bedrijven worden vaak geroemd om hun strategie. Over de wijze waarop ze hun markt of een probleem hebben benaderd of hun product of dienst gestalte hebben gegeven. Maar waar velen aan voorbij gaan is het inzicht dat de basis vormt van de strategie. Marketinginzicht laat zien wat de kern van het probleem is. Inzicht in het probleem geeft inzicht in de oplossing. Dus is de kernvraag hoe komen we tot dit inzicht?

Inzicht is begrijpen.

Inzicht is het beseffen, bewust worden, begrijpen van een (vaak) complexe situatie.  Inzicht is  ‘Het herkennen van de verbanden tussen de verschillende elementen van het probleem’. Inzicht is het begrijpen hoe het probleem werkelijk in elkaar zit. Inzicht wordt ook wel eens omschreven als de ‘Aha-beleving’. En dat is het ook. Zodra je inzicht hebt verkregen in het probleem, dan is de oplossing ook snel duidelijk. “Aha denk je dan, dat is er dus aan de hand. En zo kan ik het oplossen.” 

Inzicht is het herkennen van verbanden.

Het verkrijgen van inzicht is vooral een kwestie van logisch nadenken en verbanden leggen. Juist het zien van samenhang leidt tot inzicht. Analyse van de situatie speelt hierbij een belangrijke rol, maar pas als de samenhang tussen alle informatie wordt gezien dan hebben we het over inzicht. Vooral de samenhang tussen oorzaak en gevolg speelt hierbij een grote rol. Het gevolg is vaak voor iedereen zichtbaar. Het gevolg oplossen is echter vaak niet de oplossing voor het daadwerkelijke, onderliggende probleem. Deze aanpak wordt ook wel de ‘aspirinestrategie’. Genoemd. Een aspirientje bestrijdt de hoofdpijn (het gevolg) maar vaak niet de oorzaak. Juist het zoeken naar de oorzaak van het symptoom leidt tot inzicht. En op basis van dat inzicht kun je besluiten of een aspirientje wel de juiste oplossing is of slechts het symptoom bestrijdt.

Analyseer eerst het probleem!

Een belangrijke voorwaarde om tot inzicht te kunnen komen is dat je open staat voor het probleem. En dat is niet eenvoudig. Onze aangeleerde neiging om direct in oplossingen te denken zorgt er vaak voor dat we moeilijk tot inzicht komen. Stephen Covey omschrijft in zijn boek ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ heel duidelijk tegen welke beperkingen we aanlopen als we worden geconfronteerd met een probleem. “We luisteren en analyseren slecht als het over problemen gaat. We evalueren het probleem al snel vanuit ons eigen waardesysteem: goed of slecht. We zetten het probleem al snel af tegenover ons eigen geloofsysteem: eens of oneens. We interpreteren het probleem al snel in het licht van onze vooroordelen en vooropgestelde meningen. We analyseren het probleem al snel vanuit onze beperkte inzichten, ervaringen en capaciteiten.”

Bij ‘Cultuur’ zag je al hoe dat z’n weerslag had bij de oude Egyptenaren. Die bleven duizenden jaren vast zitten in hun denkbeeld. Bij menig bedrijf is dat ook het geval. Zorg dat je open staat voor nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld van nieuwkomers binnen je bedrijf. Die leggen vaak feiloos bloot wat er niet klopt. Durf daar naar te luisteren.

Kwalitatief onderzoek is dé basis voor goed klantinzicht.

Deskresearch is een goede basis om inzicht te krijgen in de markten, ontwikkelingen, trends, etc. Maar als je écht wilt weten hoe je klanten over jou, je producten of diensten denken dan geeft kwalitatief onderzoek je een schat aan informatie. Voor verschillende bedrijven hebben wij kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Individuele diepte interviews waarbij de klant open en vrij zijn mening kan geven over producten, diensten en over de tevredenheid over hun toeleveranciers. Dat is vaak heel onthullend! Wat ze jou liever niet recht in het gezicht willen zeggen, dat vertellen ze volledig open aan derden. Dat geeft veel informatie over hoe ze jouw producten of diensten ervaren. Hoe hun keuzeproces is. Welke alternatieve aanbieders zij zien. Vaak zijn dat hele andere dan waar de leverancier zelf aan denkt. Over hun visie op toekomstige afname. En vooral wat de mogelijkheden zijn om meer zaken te doen.  Op deze manier kun je je bedrijf veel beter afstemmen op de vragen uit de markt, de concurrentie voor blijven en snel je omzet verder vergroten.

Strategie is weten wat je wil, hoe je het gaat doen, hoe je jezelf positioneert.

“Als je niet weet waar je naar toe wil, maakt het niet uit welke weg je kiest”, Oude Chines Wijsheid.

Bepaal eerst je doel en stippel dan je strategie uit. Met je strategie bepaal je hoe je je doel gaat bereiken. Eigenlijk is het gewoon bepalen wat je gaat doen.

Een belangrijk voorwaarde voor je strategie is de juiste positionering.

Positionering

Bij positionering gaat het erom hoe je jouw product, dienst of bedrijf zo neer kunt zetten dat het uniek is (Je USP’s), onderscheidend ten opzichte van de alternatieven en vooral relevant voor de klant. Een goede manier om dat te doen is aan de hand van ‘The golden circle’ van Simon Sinek. “It’s not what you do, it’s why you do it.”

In zijn model legt Simon Sinek uit waarom het ‘Waarom’ van jouw bedrijf het allerbelangrijkste is. Het ‘Waarom’ staat voor de bestaansreden van jouw product, dienst of bedrijf. Voor de mentaliteit waarmee je zaken wil doen. En waarom mensen zaken met jou zouden willen doen.

Met het ‘Waarom’ speel je in op de emotie van de klant. Daarmee zul je hem in één keer duidelijk moeten maken waarom hij voor jou moet kiezen. Ook moet je er voor zorgen dat je zo uniek bent dat niemand anders dat kan. Als je gevonden wilt worden in Google dan kan dat alleen als je écht uniek bent. Want anders kom je terecht op pagina 2 van Google, of nog erger; nog verder op. Dan wordt je dus niet gevonden en besta je dus feitelijk niet.

Is Digital Marketing abacadabra? Lees ‘De Directeursgids naar Digital Marketing’.

Voor veel ondernemers kan de stap naar Digital Marketing nog steeds aanvoelen als een duik in het diepe. Vooral als je zelf niet al je tijd met on-line bezig bent. Maar maak je niet druk. Niemand begint direct met duiken in het diepe en niemand heeft alle antwoorden zodra hij begint. Om digitaal te gaan is misschien goedkoper en sneller dan je denkt. In termen van budget is er van alles wat je kunt doen zonder dat je daar direct veel geld aan hoeft uit te geven. Maar wanneer het er op aankomt dat je het grote publiek wil bereiken dan kun je zelfs al met een klein budget heel ver komen.  Ieder onderdeel van je digitale marketing is een fantastische mogelijkheid om iets te leren. Dus het gaat er vooral om te starten, te testen, te leren en te groeien in de tijd. In deze gids neem ik je mee op de makkelijke weg om te starten: van het meeste halen uit de zoekmachines tot het kopen van je eerste adwords campagne. Alle verschillend kanalen zullen je bekend worden: Facebook, Twitter, Google, email en je eigen website. Ik zal je de stappen meegeven waarmee je zelfverzekerd kunt testen en investeren op een manier die past bij het laten groeien van jouw bedrijf

“Niemand begint direct met duiken in het diepe en niemand heeft alle antwoorden zodra hij begint. Beginnen met digital marketing is waarschijnlijk goedkoper en sneller dan je denkt!”

WAT KUN JE HIER VINDEN?

Wat je in deze gids kunt vinden heeft veel te doen met wat we ‘Inbound Marketing” noemen. De tactieken waarmee je prospects kunt aantrekken, kunt boeien en kunt converteren tot klant. De tactieken waarmee je de bezoekers van je website kunt verrassen en je je marketing op social media kunt doen.

De Digitale platformen zijn daar prima voor geschikt omdat er meer wegen, routes en plaatsen zijn waar we prospects aan kunnen trekken zodat ze je website bezoeken en ze je klant kunnen worden. We kunnen ook creatiever worden met deze manier van marketing; het is niet alleen wat we denken een ‘traditionele’ outbound activiteit. Met je website, je blog, social media activiteiten komen we tot de kern van je digitale marketingplan. Dus hou altijd in gedachten dat je je activiteiten aan het optimaliseren bent voor deze bestemmingen wanneer je je tactiek en activiteiten gaat plannen.

We hopen dat deze gids je dat geeft wat je nodig hebt maar als je een dieper gaande inleiding wil naar wat we je met Biz & Buzz ‘Through the line marketing’ en Hubspot Marketing automation software kunnen bieden dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Klik hier voor het downloaden van De Directeursgids naar Digital Marketing.

Content Marketing; het kloppend hart van je (digital) marketing strategie.

Content is de verzamelnaam voor inhoud of informatie die je kunt gebruiken voor het promoten van je producten of diensten. Bij contentmarketing gaat het om alle soorten marketing waarbij ‘content’ wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekst, foto, als video zijn. Van nieuws- en blogberichten en handleidingen tot video’s en infographics. Over het algemeen geldt dat kwaliteit voor kwantiteit gaat. Met goeie kwaliteitsvolle informatie kun je je doelgroep beter overtuigen dan met loze nietszeggende kreten.

Door je product of dienst in de context te plaatsen van actuele ontwikkeling op de wereld, in de maatschappij of bij jou in de regio, krijgt je product of dienst veel meer betekenis. De relevantie ervan neemt toe. En als de relevantie toeneemt dan neemt de aantrekkingskracht ook toe.

Pillar Content.

Met ‘Pillar Content’ creëer je verschillende ‘pilaren’ om je kernverhaal te ondersteunen. Je kernverhaal bevat alle facetten van je product of dienst die relevant zijn voor je klant. Het is mede gebaseerd op de ‘Buyer journey’ die jouw klant aflegt. Waarmee trek je hem aan, hoe zorg je dat hij betrokken wordt bij jouw product of dienst, en hoe converteer je een lead tot een prospect.

Je kerncontent wordt optimaal gevonden als je die op z’n minst ondersteunt met 8 sub-onderwerpen. Ieder onderwerp ondersteunt je centrale verhaal en zorgt er zo voor dat je makkelijker gevonden wordt door Google.

Content als bron voor PR & Advertising.

Goed geschreven content is een bron voor vele communicatie uitingen. Zo kun je een whitepaper, waarin je veel facetten van en rondom je product of dienst beschrijft, gebruiken als brond voor je ander communicatie uitingen. Als tekst voor je website, voor blog’s of vlog’s, voor PR; pitchen in de media van jouw verhaal naar journalisten, on- en off line advertising, nieuwsbrief, direct mail, e-mail etc. Wil je inspiratie? Kijk dan meer hoe we dat voor Machinefabrikant Aerzen hebben gedaan: Hoe een Whitepaper Aerzen een stroom aan publiciteit opleverde.

Conclusie: Content bepaalt de Company

Goeie content bepaalt of je product, dienst of bedrijf gevonden wordt op Google. Goeie content bepaalt of je bedrijf de autoriteit krijgt die het verdient. Door voorop te lopen met de juiste, interessante en inhoudelijk informatie kun je je bedrijf neer zetten als ‘Thought leader’ in jouw vakgebied. En daarmee als leider de klanten naar jou toe trekken. Content is daarom het kloppend hart van je bedrijf. Besteed er veel zorg aan want het kan je maken of breken. Want er is altijd wel iemand anders die je positie wil overnemen. Zorg dat je zelf de leiding in handen houdt!

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!