Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Marketing is inspelen op emoties!

Markten zijn mensen, mensen kopen vooral vanuit emotie!

Wie dacht dat mensen rationele wezens waren kan nu beter ophouden om ondernemer te zijn. En ik weet het; ik ontmoet heel veel mensen in het bedrijfsleven die dat nog steeds denken. Vooral in Business 2 Business wordt er nog al eens gedacht dat mensen puur op basis van ratio hun keuzes maken. Het beste product tegen de laagste prijs wint de strijd. Maar zo is het natuurlijk niet. Ook daar speelt emotie een enorme rol. Bedrijven met het beste imago worden als eerste overwogen. De reputatie van een bedrijf is van wezenlijk belang om zaken te kunnen doen. En dat bouw je niet zo maar op. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat heb ik tijdens en na afloop van de kredietcrisis ten volste kunnen ervaren. Het vertrouwen in de banken, hun directeuren en medewerkers was tot het laagste niveau gedaald. Tot onder het niveau van een autoverkoper. En dat deed zeer! Ook nu de crisis voorbij is en we weer in economisch hoogtij leven zie je dat het vertrouwen niet direct terug is. Banken hebben enorme moeite om het vertrouwen in hun instituten te herstellen. Maar blijven teveel hangen in old school denken en daarmee haken nieuwe generaties af.

“Je Imago is je best amigo”.

Hij is een beetje gedateerd maar in feite geldt het nog steeds. Consumenten handelen niet op basis van ratio maar puur op basis van emotie. Waarom kiezen nog zoveel mensen voor een Apple Iphone als een Samsung of misschien wel een Huawei beter is? Imago, design, het willen hebben van een Apple is veel belangrijker. Waarom kiezen mensen voor merkkleding, etc. Da’s allemaal puur op basis van imago, puur op basis van emotie.

Juist nu we in het digitale tijdperk zijn beland wordt die emotie steeds belangrijker. Je denkt misschien dat omdat je alles op internet kunt opzoeken de keuzes rationeler worden. Voor een deel is dat natuurlijk ook zo. Producten worden in de winkel bekeken en op internet opgezocht om uit te vinden waar je de goedkoopste kunt krijgen. Maar ook dan geldt die emotionele voorkeur voor een merk als belangrijkste drijfveer.

Websites worden vooral bekeken op de mobiele telefoon. En dan moet je binnen een paar seconden de aandacht weten te trekken en de bezoeker tot actie weten te krijgen. Ook dat werkt alleen als je op de juiste emotie weet in te spelen. Raak je de juiste snaar niet dan haken ze af. Vertrouwen moet je wekken met de juiste testimonials, met goeie waarderingen, van echte mensen. Maar de scheidslijn is dun. Er wordt al snel door valse testimonials heen geprikt. Ze moeten authentiek zijn. Eerlijk. Met de juiste emotionele lading..

Inspelen op emoties

Universeel gezien zijn er 8 basis-emoties. Deze emoties komen in elke cultuur voor en zijn op dezelfde manier waarneembaar. Alle nuances die wij emoties noemen zijn terug te herleiden tot deze 8 basis emoties.

  1. Liefde: acceptatie, vriendelijkheid, vertrouwen, aardigheid, toewijding, verliefdheid of in het extreme: adoratie.
  2. Angst: bezorgdheid, ongerustheid, nervositeit, zorg, wantrouwen (jaloezie), zenuwachtigheid, schrik of zelfs: fobie en paniek.
  3. Vreugde: geluk, plezier, opluchting, tevredenheid, vervoering, verrukking, geamuseerdheid, trots, sensueel genot, extase, voldoening, beloning, euforie of manie.
  4. Woede: furie, verontwaardiging, wrok, toorn, wrevel, verbolgenheid, ergernis, bitterheid, irritatie, vijandigheid, haat.
  5. Verdriet: smart, rouw, vreugdeloosheid, zwaarmoedigheid, melancholie, zelfmedelijden, eenzaamheid, bedroefdheid, wanhoop, depressie.
  6. Verrassing: verbazing: schok, verbijstering, verwondering.
  7. Schaamte: schuldgevoel, verlegenheid, teleurstelling, wroeging, vernedering, spijt, berouw.
  8. Walging: minachting, ontzetting, verachting, misprijzen, verafschuwing, aversie, afkeer, weerzin.

Het zal duidelijk zijn dat sommige emoties meer oproepen dan anderen. Of juist beter of minder geschikt zijn om te gebruiken in communicatie voor een product of dienst. Een belangrijke emotie is in feite de overtreffende trap van verliefdheid: ‘Hebzucht’. Als je daar op in weet te spelen dan raak je snel een gevoelige snaar.

Het vertalen van emoties in voordelen van een product of dienst zal altijd vele malen effectiever zijn dan het puur wijzen op de rationele voordelen ergens van. Bovendien kun je mooie combinaties maken van verschillende emoties waardoor de boodschap beter blijft hangen.

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!