Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

Met welke emotie raak jij jouw klanten?

Je zou zeggen dat we om emotie niet verlegen zitten dezer dagen. De lockdown heeft bij grote delen van het volk wel de nodige emoties losgemaakt. Je bent voor of je bent tegen. Je ziet dat het de kracht van communicatie is dat je er vele emoties mee op kunt wekken. Sommigen gewenst anderen ongewenst. Dus vraag jezelf altijd af welke emoties jouw communicatie oproepen bij je lezer of je toehoorder. Hoe voelt een persoon zich als hij jouw merk ziet, jouw social media berichten leest of jouw website bezoekt?

Emotie is de driver voor besluitvorming.

Uit onderzoek is gebleken dat het vooral emotie is wat écht het koopgedrag en de besluitvorming van jouw klanten drijft. Als jouw communicatie dit onderbewuste, menselijke element van besluitvorming kan bereiken, dan hebben jouw campagnes een veel grotere kans om lezers om te zetten in contacten en klanten. Dus hoe integreer je de juiste emotionele triggers in je marketing? Hoe logisch wij mensen ook denken dat we zijn, we nemen de meeste beslissingen op basis van ons gevoel.

Hoewel je natuurlijk altijd de functionaliteiten van je product of dienst moet meenemen in je communicatie, moet dat niet leidend zijn. In plaats daarvan moet jouw berichtgeving zich richten op het helpen van de lezer om jouw oplossing te verbinden met de levensstijl en het gevoel dat ze zullen bereiken als je jouw product of dienst gaan afnemen. Vertel een verhaal dat laat zien hoe jouw oplossing je klant  het gewenste gevoel kan geven .

Op basis van welke emotie nam jij jou laatste grote aankoop beslissing?

Denk nog maar eens aan die marketingboodschap die je hebt gehoord die je écht aansprak. En op basis waarvan jij die auto, dat huis of b.v. een reis hebt geboekt. Misschien had het betrekking op eigenwaarde, acceptatie of verbinding. Of crëerde het misschien een gevoel van verlangen; het willen hebben of b.v. avontuur? Uiteindelijk hebben deze emotionele reacties invloed op jouw koopbeslissingen en indrukken van een merk,  soms zelfs zonder dat je het op dat moment ook maar besefte. Studies blijven aantonen dat de emotionele reactie van mensen op de communicatie van een merk meer invloed heeft op hun beslissing dan op de feitelijke inhoud van de communicatie. Van de 1.400 succesvolle reclamecampagnes presteerden die met puur emotionele inhoud zelfs ongeveer twee keer zo goed als die met alleen rationele inhoud. Zodra je de doelgroep voor jouw merk hebt geïdentificeerd, overweeg dan welke emotionele triggers je in jouw berichten kunt gebruiken om in contact te komen met je doelgroep.

5 effectieve emotionele triggers voor marketing

Ik geef je hier vijf triggers die je in jouw marketingboodschappen kunt gebruiken door je merk aan te laten sluiten bij de emotie van je klant:

Angst of verrassing

Iedereen is ergens bang voor. Angst en verrassing zorgen ervoor dat we ons vastklampen aan wat comfortabel is en verlangen naar een snelle oplossing. Neem de benadering om op een bestaande angst te wijzen, leef je in met die angst en verwijder vervolgens de dreiging met je oplossing. Dit moedigt mensen aan om jouw merk te zien als het enige “goede ding” in een donkere wereld, wat op zijn beurt actie aanmoedigt en merkloyaliteit versterkt.

Verdriet en empathie

Verdriet is een krachtige emotie die in vele vormen kan voorkomen. Marketeers kunnen verdriet of empathie in hun strategieën gebruiken door er een positief resultaat van te maken. Non-profitorganisaties gebruiken deze tactiek vaak: geef je liever je geld uit aan een Starbucks-koffie of gebruik je het om een ​​uitgehongerd kind te redden? Gooi je die waterfles gewoon bij het afval in plaats van de aarde te helpen door hem te recyclen? Als je deze emotionele oproep gebruikt, zorg er dan altijd voor dat je er een positieve oplossing of kans tegen over zet. Maar ga vooral niet lopen prediken.

Vertrouwen en comfort

Vertrouwen is een van de meest voorkomende en krachtigste emoties die marketeers gebruiken om hun diensten of producten te verkopen. Vertrouwen is de basis van elke relatie en de sleutel tot het opbouwen van merkloyaliteit. Als er geen vertrouwen is, of het is verloren, dan is er geen relatie. Zorg ervoor dat jouw marketingcampagnes gevoelens van vertrouwen en comfort oproepen, en eenmaal verdiend, dat jouw merk dat behoudt!

Verbinding of erbij horen

De menselijke natuur geeft ons het verlangen ergens bij te horen of ons deel van een groep te voelen. Geef jouw publiek het gevoel dat ze deel uitmaken van de familie of een deel van jouw team.  Ontwikkel berichten die jou verbinden met de overtuigingen of waarden van jouw publiek.

Concurrentievermogen of passie

Je hebt vast wel gehoord van ‘Keeping up with the Jones’,  dat is niet voor niets een oud gezegde. Mensen worden beïnvloed door een competitief verlangen om zich gelijk of beter te voelen dan hun leeftijdsgenoten, om een ​​bepaald niveau van status in de wereld te bereiken. Gebruik een marketingboodschap die gevoelens van competitie en glorie opwekt om een ​​virale respons te krijgen!

Voortbouwen op menselijke emoties in jouw marketingberichten is een zeer effectieve manier om in de hoofden van potentiële klanten en consumenten te komen en te blijven. Met de juiste positionering, een goede branding en op de juiste manier inspelen op de emoties van je klant kun je een blijvende plaats in hun brein verdienen.  Vergeet niet dat het spelen van emoties niet een manier is om de lezer te manipuleren, maar eerder een manier om hen te laten zien hoe het mogelijk is dat ze hun doelen, dromen of gewenste staat van zijn bereiken.

Vraag dan hier het gratis e-book Biz & Buzz Scoren met je website, aan. In 4 stappen naar meer leads. Daarmee kun je ervoor zorgen dat je emotionele inhoud schrijft die op elke pagina wordt omgezet in nieuwe leads.

Maar als je liever op een andere manier emoties losmaakt, koop dan weer eens een bloemetje voor je partner. Dan zul je zien dat dat direct zowel de zender als de ontvanger blij maakt!

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!