Oei ik groei! Maar groei ik wel genoeg?
Dat is de vraag die iedere ondernemer zich zou moeten stellen. Juist in groeiende markten is het logisch dat je omzetgroei realiseert. Maar ook dan is de vraag; groeit je omzet wel genoeg? Want als de markt sneller groeit dan jij, dan verlies je dus marktaandeel. Dat hoeft niet zo erg te zijn als je kunt blijven doorgroeien en je bedrijf gezond is. Maar op de lange termijn kan het wel eens heel negatief uitpakken. Want de economie gaat nu eenmaal in cycli. Dus na een opgang komt er ook altijd weer een neergang. En als dan je marktaandeel is gekrompen, omdat jij niet even snel groeide als de markt, dan krijg je het dan dubbel en dwars voor je kiezen. Want als je in een neergaande markt nog sneller neergaat als je concurrentie dan verlies je de slag. En misschien wel je bedrijf.
Wat is de marktpotentie?
Als je wilt weten hoe je snellere omzetgroei kunt realiseren dan is het van belang om te weten wat er bij je klanten speelt. Wat de marktpotentie is. Wat is de visie van klanten op de marktontwikkelingen en vooral op de samenwerking met jouw bedrijf. Hoe tevreden ze zijn en op welke punten ze graag samen jou verder willen groeien. Kwalitatief B2B marketingonderzoek toont aan dat er vaak veel onderhuidse stekeligheden bij bedrijven zitten. Die lang goed gaan tot het moment komt dat de klant genoodzaakt is naar een alternatief te zoeken. En dan is het te laat.
Laat crisisdenken niet in de weg zitten van ondernemen. Ook nu kun je investeren te in hun eigen groei; het aantrekken van de juiste mensen, het maken van plannen voor verdere groei en het investeren in hun marketingcommunicatie. Dus ondernemer; blijf zowel niet genoegzaam zitten als het goed gaat als in de rats zitten als het even slechter gaat. Maar bedenk je nog steeds wat er kan en hoe het beter kan!
Breng je Totale Commerciële Proces op orde.
Nieuwe technieken uit Digital- Content en Inbound Marketing kunnen uw bedrijf een nieuwe boost geven. Bezoekers van uw website transformeren naar leads. En leads blijven voeden tot ze (tevreden) klant worden. Dat betaalt zich altijd dubbel en dwars uit. Want hoeveel meer tevreden klanten des te minder u straks aan marketing hoeft te doen. Dus kom uit de stoel en maak de stap naar Digital Marketing. Vraag hier alvast ‘De Directeursgids naar Digital Marketing’ aan. Of boek direct even een kennismakingsafspraak. Want het juiste inzicht leid altijd naar de juiste actie! Veel succes!
Frank Bouman MM
Biz & Buzz Convincing B2B Marketing
Terug naar het overzicht