Wat is uw eerste zet na de crisis? Boek hier een zoomsessie!

De online marketing paradox.

Het lijkt erop alsof de hele marketing wereld is gedigitaliseerd. Online marketing is het toverwoord. Als je niet via Google gevonden wordt dan besta je niet. En kun je het vergeten als bedrijf. De online marketing specialisten vallen dan ook over elkaar heen. De een predikt SEO de ander SEA. Zoekwoorden zijn dé manier om gevonden te worden op Google. Je hebt nu eenmaal een hele encyclopedie aan de juiste zoekwoorden op je website nodig om hoger te ranken. Pas dan zul je als eerste boven komen drijven.

Google Adwords staat bovenaan.

Maar boven je staan dan natuurlijk eerst nog vier advertenties. Google advertising is een veel snellere manier om hoog in de rankings te komen. Maar dan moet je er wel in investeren. De beste plekken zijn door de grootste(of slimste) al ingenomen. Ze kosten je veel geld wil je daarboven komen. Het is dus een kwestie van slim zijn en zorgen dat je die zoekwoorden uitkiest waar wél op gezocht wordt maar waarin de concurrentie laag is. Zo heb je de meeste kans om boven te komen drijven.

Voor welke strategie kies je dan?

Ik had laatst een heel interessant gesprek met een on-line marketing bureau. Waarin we verschillende strategieën doorgesproken hebben. Eigenlijk moet er een nieuwe website komen. Maar voordat Google je dan gevonden heeft dan ben je weer een halfjaar verder. Dus voor snel resultaat is dat eigenlijk geen optie. Dus dan lijkt een slimme Google adwords campagne toch wel de snelste weg naar succes. De goeie gedegen presentatie lijkt eigenlijk een no-brainer. Dus maar doen zou ik zeggen.

Of toch maar offline?

Op dat moment schoot me even onze eerste ontmoeting te binnen. Hoe was ik ook alweer aan dit contact gekomen? Dat was op de Webwinkelvakdagen waar ik maar eens oriënterend naar toe was gegaan. Gewoon om te zien wat het de status van het vak is. Ik was overwhelmed door alle bedrijven die daar aanwezig waren. Een hal in de Jaarbeurs net zo groot als die van de beurs Industrial Processing waar de Nederlandse producerende industrie haar innovaties laat zien of komt bewonderen. Bij een onderzoek voor een andere beurs, waarbij we alle stakeholders hebben ge-interviewd; de exposanten, de bezoekers en de vaktribune; branche- en belangenorganisaties en vakpers, was al een heel belangrijk USP naar boven komen drijven.

Op een beurs vind je waar je niet naar op zoek bent!

De belangrijkste reden om naar een beurs te gaan is omdat je daar dingen vindt waar je niet naar op zoek bent. Dat zijn de innovaties, de zaken waar je nog niet aan gedacht hebt, vervolmaakte producten of processen, etc. Ook vind je daar nadere informatie, kun je kennis maken met mensen en elkaar recht in de ogen kijken. Kaartjes uitwisselen en nabeurs nader contact leggen. Eerste contacten worden leads, leads worden verkopen en nieuwe klanten. Eigenlijk dus helemaal niet zo gek zo’n ouderwetse beurs.

Dus voordat ik definitief overtuigd was door de presentatie over de te verrichten on-line marketing activiteiten vroeg ik het buro; “ Hoe komen jullie eigenlijk aan de meeste nieuwe klanten?” “Die werven we vooral via de beurs”, was het duidelijke antwoord…

On- én offline is het antwoord.

Ik heb nog maar eens goed nagedacht over mijn eigen on-line marketing activiteiten. “You’re damned if you do and your damnded if you don’t”, is het antwoord geworden. Je doet niet meer mee als je niet digitaal actief bent. Het blijft zaak om ook goed na te denken over je hele communicatie-mix, over je totale commerciële proces en om niet op één paard te wedden. Als zelfs Google en Amazon.com ook nog van die goeie oude direct mails verzenden en zelf op beurzen staan, dan weet je wat jezelf ook het beste kunt doen.

Best of Both Worlds

Marketing is ook in de digitale wereld zeker geen no-brainer. Als je niet de juiste inzichten hebt over wat voor jou de beste manier is om je bedrijf te promoten dan kun je makkelijk in valkuilen trappen waar anderen al heel vaak in getrapt zijn. Het marketingvak ontwikkelt zich razendsnel en is buitengewoon complex. Je zult het goede van de oude marketing wereld, met al z’n basis wetten, moeten combineren met de mogelijkheden die de moderne digitale wereld je biedt. Combineer “The best of both worlds” en je zult nog steeds de snelste vooruitgang boeken.

Wil je weten hoe ik dat doe? Boek dan hier even een kennismakingsgesprek. Dan weten we meteen hoe elkaars werelden er uit zien.

Frank Bouman

Biz & Buzz Convincing B2B Marketing

Terug naar het overzicht

Wat is uw eerste zet na de crisis? Boek hier een zoomsessie!