Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

De on-line marketing paradox.

Het lijkt erop alsof de hele marketing wereld is gedigitaliseerd. On-line marketing is het toverwoord. Als je niet via Google gevonden wordt dan besta je niet. En kun je het vergeten als bedrijf. De on-line marketing specialisten vallen dan ook over elkaar heen. De een predikt SEO. Zoekwoorden zijn dé manier om gevonden te worden op Google. Als je nu maar een hele encyclopedie aan de juiste zoekwoorden op je website opbouwt dan wordt je hoger geranked. En zul je als eerste boven komen drijven.

Maar boven je staan dan natuurlijk eerst nog vier advertenties. Google advertising is een veel snellere manier om hoog in de rankings te komen. Maar dan moet je er wel in investeren. De beste plekken zijn door de grootste(of slimste) al ingenomen. En kosten je veel geld wil je daarboven komen. Het is dus een kwestie van slim zijn en zorgen dat je die zoekwoorden uitkiest waar wel op gezocht wordt maar waarin de concurrentie laag is. Zo heb je de meeste kans om boven te komen drijven.

Deze week had ik weer een heel interessant gesprek met een on-line marketing bureau. Waarin we de verschillende strategieën doorgesproken hebben. Eigenlijk moet er een nieuwe website komen. Maar voordat Google je dan gevonden heeft dan ben je weer een halfjaar verder. Dus voor snel resultaat is dat eigenlijk geen optie. Dus dan lijkt een slimme Google adwords campagne toch wel de snelste weg naar succes. De goeie gedegen presentatie lijkt eigenlijk een no-brainer. Dus maar doen zou ik zeggen.

Maar op dat moment schoot me even onze eerste ontmoeting te binnen. Hoe was ik ook alweer aan dit contact gekomen? Dat was op de Webwinkelvakdagen waar ik maar eens oriënterend naar toe was gegaan. Gewoon om te zien wat het de status van het vak is. Ik was overwhelmed door alle bedrijven die daar aanwezig waren. Een hal in de Jaarbeurs net zo groot als die van de beurs Industrial Processing waar de Nederlandse producerende industrie haar innovaties laat zien of komt bewonderen. Bij een onderzoek voor een andere beurs, waarbij we alle stakeholders hebben ge-interviewd; de exposanten, de bezoekers en de vaktribune; branche- en belangenorganisaties en vakpers, was al een heel belangrijk USP naar boven komen drijven. De belangrijkste reden om naar een beurs te gaan is omdat je daar dingen vindt waar je niet naar op zoek bent. Dat zijn de innovaties, de zaken waar je nog niet aan gedacht hebt, vervolmaakte producten of processen, etc. Ook vind je daar nadere informatie, kun je kennis maken met mensen en elkaar recht in de ogen kijken. Kaartjes uitwisselen en nabeurs nader contact leggen. Eerste contacten worden leads, leads worden verkopen en nieuwe klanten. Eigenlijk dus helemaal niet zo gek zo’n ouderwetse beurs.

Dus voordat ik definitief overtuigd was door de presentatie over de te verrichten on-line marketing activiteiten vroeg ik het buro; “ Hoe komen jullie eigenlijk aan de meeste nieuwe klanten?” “Die werven we vooral via de beurs”, was het duidelijke antwoord…

Ik ga nog maar eens goed nadenken over mijn eigen on-line marketing activiteiten. “You’re damned if you do and your damnded if you don’t”, zal het antwoord wel worden. Je doet niet meer mee als niet digitaal actief bent. Maar het blijft dus zaak om ook goed na te denken over je gehele communicatie-mix en om niet op één paard te wedden. Als zelfs Google en Amazon.com ook nog van die goeie oude direct mails verzenden en zelf op beurzen staan, dan weet je wat jezelf ook het beste kunt doen.

Nawoord

Marketing is ook in de digitale wereld zeker geen no-brainer. Als je niet de juiste inzichten hebt over wat voor jou de beste manier is om je bedrijf te promoten dan kun je makkelijk in valkuilen trappen waar anderen al heel vaak in getrapt zijn. In mijn binnenkort te verschijnen boek; ‘De 7 inzichten voor zakelijk succes’, neem ik je mee in de verschillende facetten waar je met je marketing rekening mee moet houden. En die je het succes kunnen bieden waar jij naar verlangt. Mail me gewoon maar even voor een sneak preview; f.bouman@bizandbuzz.nl

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!