Marketing inspiratie? Abonneer je hier!

Ruim €750 miljoen voor Willem van Hanegem Arena!

Nuchtere ondernemers zijn het: die Rotterdammers. Liever poetsen dan lullen. Geen woorden maar daden. De ratio spat er van af. Maar ze hebben ook een collectieve makke. Ze houden van bouwen. Dat doen ze inmiddels al decennia. Als je Rotterdam een beetje gevolgd hebt, dan heb je gezien hoe ze uit de puinhopen van de 2e wereldoorlog, waarbij het volledige centrum werd weggebombardeerd, een geheel nieuwe stad hebben opgebouwd. Chapeau! Met de meest memorabele gebouwen. Van de Markthal tot de Milleniumtoren, van World Trade Center tot World Port Center, Van het Blaakse Bos tot de Maastoren. Rotterdam; de grootste havenstad van de wereld. De toegangspoort tot Europa. Hét logistieke centrum van de wereld. Je komt haast superlatieven tekort om het industrieel elan van Rotterdam te beschrijven. Daar kan 020 een puntje aan zuigen!

Maar voetbaltechnisch gaat het er al decennia een stuk minder florissant aan toe. Daar hoef je geen voetbalkenner voor te zijn. Met die ene oprisping als landskampioen in 2017 na. Maar die hadden ze dan ook geheel te danken aan Katwijker Dirk Kuijt. Rotterdam is geen échte voetbal stad. Ze hebben naast Feyenoord verschillende middelmatige voetbalclubs als Sparta en Excelsior. Clubs die de grijze middelmaat waarschijnlijk nooit zullen ontstijgen. Nee: voetbal zullen ze daar waarschijnlijk nooit écht leren. Beter zijn ze als Hooligans. Gefrustreerd als ze zijn door het werk in de Havens besteden ze hun tijd het liefst aan het in elkaar slaan van ander gelijkgestemd tuig. Met als gevolg de nodige supporters verboden over en weer. Maar ook voor hen gloort er goed nieuws. Er gaat de komende jaren veel meer tuig naar Rotterdam komen om in elkaar te slaan dankzij de megalomane plannen voor ‘Feyenoord City.’

De Kuip biedt met z’n 51.117 plaatsen veel te weinig voor de ambitieuze Rotterdammers. Er moet maar weer eens nieuw gebouwd worden en dat wordt ‘Feyenoord City’. 63.000 plekken groot. De gemeente Rotterdam mag als eerste de grond aankopen voor een slordige €60 miljoen! En dan voor € 40 miljoen aandeelhouder worden. De bouw van het stadion kost vervolgens nog eens € 444 miljoen. Telt u even met me mee; we zijn de € 500 miljoen al overschreden. Je hoeft het nieuws er maar op na te trekken; zodra de overheid zich er mee bemoeit dan worden de kosten nog een keer met vele miljoenen overschreden. Of het nu de Noord-Zuid lijn is in Amsterdam, de tramlijn in Utrecht of de opknapbeurt van het Binnenhof. Hou je hart maar vast; dan wordt het vele malen meer.

Dus tel nog maar een € 250 miljoen erbij op voor onvoorziene investeringen. Extra hoogpoligtapijt voor de skyboxen, gouden kranen, extra fundraising events met Lee Towers, dronegedreven drainage voor de velden. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze bedenken het wel in Rotterdam. Gelukkig sponsort Unilever waarschijnlijk wel het broodje Unox bij de opening. Maar da’s dan waarschijnlijk ook de enige meevaller.

De laatste tegenvaller is natuurlijk de naam van het complex; ‘Feyenoord City’. Het non plus ultra van de collectieve non creativiteit van een stad. Hoe kunnen ze het bedenken! Het zal nog wel even een tijdje de werknaam van het complex blijven. Want ook die Rotterdammers komen er natuurlijk pas achter dat het écht geen naam is als Willem van Hanegem is overleden. De Kromme; hij is net 75 geworden. En broos als ie is van het vele loopwerk dat hij in z’n carriëre heeft moeten verrichten, weten we nooit hoe lang dit icoon nog bij ons mag zijn. Als hij overlijdt loopt heel Rotterdam uit. Dan ziet het zwart van de mensen op de Coolsingel. Wordt hij nog eenmaal vanaf het stadhuis toegejuichd. Op dat moment scandeert de hele menigte: “Willem van Hanegem Arena!” En ook dan zullen de Havenbaronnen van Rotterdam zich weer eens achter hun hoofd moeten krabben. Wordt het alleen een naamswijziging of ook een werelds groot bronzen beeld voor het stadion. In mijn marketing carrière heb ik altijd geleerd; “Do it right the first time”. Dus mijn advies aan Feyenoord is; Trek nog maar een tonnetje of wat extra miljoenen uit voor dat stadionnetje, investeer nog zoiets in oud- en nieuw voetbaltalent, zoals Ajax dat nu doet en noem dat stadion direct; Willem van Hanegem Arena. Met een groot bronzen beeld van de maestro zelf voor de ingang. Dan ben je voor jaren van al het gezeur af!

 

Terug naar het overzicht

Marketing inspiratie? Abonneer je hier!