Verkopen Tesla Model S storten in. Gevolg van het ‘Buckler Effect’?
Omgevingsfactoren zijn soms van grote invloed op je verkopen. Zoals Overheidsmaatregelen of een ‘grap’ op Social Media. Zo stortten de verkopen van de Tesla Model S in de eerst drie maanden van 2019 dramatisch in. In 2018 werden er nog in totaal 5622 Models S verkocht, maar in de eerste 3 maanden van 2019 waren dat er nog maar 32? Wat een drama! Waren die ingestorte verkopen nu te danken zijn aan de afschaffing van de fiscaalvriendelijke regels of aan mijn blog over de Tesla Tokkies; oftewel het ‘Buckler Effect’?
De overheid bepaalt.
Het instorten van de verkopen waren natuurlijk voor een belangrijk deel te danken aan het afschaffen van grote bijtellingskorting. De zogenaamde Tesla Tax. In plaats van 4% over het gehele aankoop bedrag gelde die bijtelling daarna dat nog slechts tot € 50.000,- Daarboven moet de volle 22% bijtelling worden betaald. En daar had de Tesla koper niet zo veel zin meer in. Dit laat zien dat de term ‘Subsidieslurper’ voor dit soort auto’s geheel terecht is. De kopers van zo’n dure Tesla Models S, Model X of ook de Jaguar I Pace blijken gewoon ‘Klimaatopportunisten’ te zijn. Ze wilden wel profiteren van de lage bijtelling regels maar als het er op aan komt om zelf een steentje bij te dragen aan het klimaat dan haken ze massaal af.
Buckler Effect.
De dramatische daling kan natuurlijk ook komen door het ‘Buckler’ effect. Nog even voor de jonge lezers; toen Heineken haar eerste alcohol vrije biertje introduceerde onder de naam “Buckler” werd het tot de grond afgebrand door Youp van ’t Hek. Je was toch wel een ongelooflijke lul als je zulk alcoholvrij bier ging drinken; “Een Buckler Lul”. Door zijn conference haakte de Nederlandse bierdrinker massaal af. De verkopen stortten compleet in, het merk ging van de markt.
De vraag is of dat nu met Tesla ook gaat gebeuren. Mijn blog over de Tesla Tokkies kreeg veel bijval en werd massaal op Linked-in gedeeld. Het haalde zelfs Climate Gate en ook anders websites namen het over. Ik was vorige week op een seminar voor logistiek Nederland en ook daar kwam de term Tesla Tokkies niet meer onbekend voor. Het besef dat het rijden van dure elektrische auto’s een vorm van asociaal gedrag is geworden dringt langzaam tot de samenleving door. Vorige week publiceerde zelfs Amnesty International nog een artikel dat elektrisch rijden helemaal niet zo milieu- en mens vriendelijk is. De winning van lithium en kobalt voor de batterijen en de motor brengt veel milieuschade met zich mee. Ook wordt er veelvuldig kinderarbeid ingezet. Ik hou m’n hart vast wat er gebeurt als massafabrikanten overschakelen op de productie van elektrische auto’s. Dan wordt het een nog groter milieudrama.
Maak je product niet afhankelijk van de overheid.
De échte marketing les is dat je je als ondernemer wel een paar keer achter je hoofd mag krabben als het succes van je product geheel afhankelijk is van de welwillendheid van de overheid. Want de overheid is grillig. De politiek laat zich vooral beïnvloeden door wat populair is. Zeker in tijden van verkiezingen. Zo verging het afgelopen jaar de dividend belasting, werd het klimaat beleid van de regering op het laatst volledig omgegooid en de bijtelling regels voor de elektrische auto’s dramatisch aangepast. Dus pas maar op als je iets met windmolens of zonneparken wil doen. Ook daar zijn de ondernemers vooral afhankelijk van de grillen van de overheid. Subsidie of niet maakt het verschil tussen torenhoge winsten of dramatische verliezen. De weerstand tegen windmolens en zonneparken neemt sterk toe. Niet alleen vrijwel hele provincies;zoals Groningen en Drenthe zijn tegen windmolens, maar ook elders in het land nemen de protesten toe. Wie wil er nu een windmolenpark voor zijn deur? Of zelfs op zee? Vissers voorspellen al een nieuwe ecologisch drama.
De échte innovaties komen nog.
Het wachten is dus op échte innovaties die kunnen zorgen voor de omschakeling naar milieuvriendelijke en CO2 neutrale energie. Die initiatieven komen er al volop. Zoals Remeha met haar waterstof CV. Waterstof die opgewekt kan worden via zonnepanelen. De productie van natuurlijke koolstof waarmee CO2 kan worden afgevangen en gebruikt voor verrijking van de aarde. Of de productie van Bio LNG uit natuurlijk biogas. Mijn voorspelling is dat er nog vele innovaties gaan volgen. Die helemaal geen subsidie nodig hebben omdat ze op zich winstgevend genoeg zullen zijn. Dus ondernemers; laat je hoofd niet hangen naar de grillen van de overheid maar doe waar je goed in bent; onderneem en innoveer. Dat biedt je op de lange termijn de grootste kans op structurele groei en winstgevendheid.
Terug naar het overzicht