Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!

Waar u Kwalitatief B2B Marktonderzoek voor kunt gebruiken?

Als u wil weten waar uw klant werkelijk behoefte aan heeft. Hoe ze tegen uw bedrijf, product of dienst aankijken, hoe tevreden ze nu écht zijn. Er zijn veel vraagstukken waar je Kwalitatief B2B Marktonderzoek voor kunt gebruiken. Tenslotte bepaalt u zelf de inhoud daarvan. Het gaat er in veel gevallen om wat de uitdagingen zijn waar uw bedrijf voor staat. Zijn uw klanten tevreden over de producten en diensten en bevelen ze u aan bij derden? Wat is de customer journey die uw klanten afleggen voordat ze klant worden?  Onderstaand vindt u een aantal voorbeelden waar Kwalitatief B2B Marktonderzoek voor wordt toegepast.

Klanttevredenheidsonderzoek.

Veel klanttevredenheids onderzoek gebeurt kwantitatief. Vaak met korte vragen, het geven van beoordelingscijfers of sterren. Het geeft u of uw potentiële klanten een goed inzicht in de beoordeling van uw producten of dienstverlening.

Toch blijft er ook heel veel achterwege. Zoals de redenen ‘Waarom’ uw klanten u zo beoordelen. Naar welke concurrent ze kijken als alternatief voor uw aanbod. Naar redenen waarom ze misschien wel meer van u willen kopen. De beoordeling van het imago van uw bedrijf. Het oriëntatie en aankoop gedrag.

Klanten zijn graag bereid om openhartig feedback te geven op uw vragen. Simpelweg omdat ze dat ook als oprechte aandacht voor hun klantwensen zien. Hun feedback helpt uw bedrijf meer met het verbeteren van uw product of dienst dan simpelweg een cijfer. Het geeft u concrete handleidingen hoe u dat kan doen. En vaak geeft het directe aanleiding voor de verkoop of de service afdeling om in actie te komen en daarmee te scoren.

Strategische relaties

Sommige klanten zijn voor uw bedrijf belangrijker als andere. Simpelweg omdat ze u jaar in jaar uit een groot deel van de omzet bezorgen. Natuurlijk heeft de afdeling verkoop of service regelmatig contact met ze. Maar laten ze aan hun ook het achterste van hun tong zien? Vaak is dat niet het geval.

Tegen een onafhankelijke derde doen ze dat vaak wel. Zo kunt u er achter komen wat hun toekomstplannen zijn en hoe u daar met uw producten en of diensten op in kunt spelen. Welke innovaties ze van u verwachten. Wat de concurrent op de plank heeft liggen. Waardevolle informatie waarmee u de strategie van uw bedrijf kunt vormgeven en u de concurrentie kunt pareren.

Customer journey onderzoek


Welke reis legt uw doelgroep af voordat ze klant van je worden? Welke touchpoints zijn daarbij belangrijk? En geldt dat voor ieder lid van de DMU? Welke segmenten zijn binnen uw doelgroep te onderscheiden op basis van motieven om een bepaalde reis af te leggen? Hoe verbetert u uw dienstverlening? Customer journey onderzoek geeft u antwoord op al deze vragen. 

Met Customer Journey onderzoek leggen we vast welke kennis u kan helpen om uw eigen kanalen optimaal af te stemmen op het oriëntatie- en aankoopproces van uw doelgroep of om producten, communicatie of diensten blijvend te verbeteren en de klantervaring te optimaliseren. Wat is het reisgedrag van verschillende klantengroepen? Welke touchpoints zijn daarbij belangrijk en hoe moeten deze worden ingericht? Het zijn typische vragen die horen bij customer journey onderzoek: onderzoek dat zich bij uitstek leent om klantreizen in kaart te brengen en u helpt om de ideale klantbeleving te creëren.

Business Development

U wilt nieuwe markten betreden maar u hebt nog onvoldoende kennis van die markten. De data geven aan dat er in die markten enorme kansen liggen. Maar is dat ook écht zo. Voordat u met allerlei aannames en grote investeringen aan de slag gaat is het van belang om eerst te verifiëren of die data ook kloppen. Wat uw potentiële afnemers vinden van de producten en diensten die ze nu kopen. En wat de redenen zijn waarom ze met u in zee willen gaan.

Het geeft u een schat aan informatie voor het bepalen van uw positionering, uw strategie, de vormgeving van uw merk, uw product en/of dienst. Zodat u veel sneller succes zult hebben van al uw inspanningen.

Communicatie Campagnes

Als opdrachtgever of als buro hebt u een nieuwe campagne ontwikkeld. Iedereen is enthousiast. Maar zijn uw, potentiële, klanten dat ook?

Met Kwalitatief B2B Marktonderzoek kunt u feilloos peilen wat uw potentiële klanten er van vinden. Of het ze raakt, of ze er op zullen reageren. Welke emoties het los maakt. Met welke merken ze uw merk associëren. Hoe ze zich oriënteren, welke (social) media ze gebruiken. En hoe ze het waarderen om u daar te zien.

Zo leert u ook hoe niet-doelgroepen naar u kijken. En of uw campagne dus spot-on uw eigenlijke doelgroep wel raakt.

Het aantal mogelijkheden waar je Kwalitatief B2B Marktonderzoek voor kunt gebruiken is schier oneindig. Denk b.v. aan:

  • Productontwikkeling en innovatie
  • Dienstontwikkeling
  • Marktpotentieel bepalen
  • Concepttesten
  • Positionering
  • Branding; bepalen huidig en gewenst imago
  • Bepalen van de Customer Journey.
  • Logo en Huisstijlontwikkeling

Wilt u weten hoe u Kwalitatief B2B Marktonderzoek kunt toepassen voor uw bedrijf? Vraag dan hier even ons e-book aan: ‘Marketing is een goed gesprek met uw klant.

Of bel direct even met Frank Bouman via 0642 170 990 of mail f.bouman@bizandbuzz

Terug naar het overzicht

Beter scoren met Marketing? Gratis tips voor meer succes!